Kasvavan Helsingin ympäröimä Malmin lentokenttä oli metsikköjen, luonnonniittyjen ja lintumaailman täyttämä, ulkoilureitistön ympäröimä luontokeidas.
Finnair, Suomen lentoliikenteen lippulaiva, ilmoitti lopettavansa Helsinki-Tampere- ja Helsinki-Turku-välisen lentoliikenteen kannattamattomana.
Siitä syntyi hirmuinen melu. Pari päivää myöhemmin Finavian, Finnairin ja VR:n toimitusjohtajat toivoivat (HS Mielipide 8.4.) konkreettisia toimia liikennejärjestelmän kehittämiseksi ”kaikki kulkumuodot huomioiden”. Kaikilla kulkumuodoilla tarkoitettiin lähinnä rautatieyhteyksiä myös Turun ja Tampereen lentokentille.
Samasta kuvakulmasta (vrt. yläkuva) ahtaaksi betonikyläksi muutettu Malmin lentokenttä on menettänyt kaikki luontoarvonsa Helsingin kaupunkia johtavan Vihervasemmiston päätöksellä. Nyt vain kapea puistoalue erottaa sen ”kaikkien myrkkyjen Tattarisuosta”.
Voi vain ihmetellä sokeutta sähköisen lentämisen kehityksen edessä. Samaa umpisokeutta osoittavat myös Helsingin, Turun ja Tampereen kaupunkien johtoelimet.
Lentoliikenne Helsinki-Turku- ja Helsinki-Tampere-väleillä on kannattamatonta, koska auto on sekä nopeampi että ketterämpi.
Menomatka lentokentälle, hitaat lentoasemarutiinit, hidas pakkautuminen matkustajakoneeseen ja ulos ja matka lentoasemalta perille on monen mutkan takana.
Finavian ja Finnairin, ja Helsingin, Turun ja Tampereen johdon ongelmana pitäisi olla: millä keinoin lentäminen olisi autoa nopeampi ja ketterämpi kuljetusväline?
Ratkaisu on johdon nenän edessä: sähköinen lentäminen!
Sähköinen lentäminen tulee. Sähkötoimiset dronetaksit ja 15-30-paikkaiset matkustajakoneet, jotka tarjoavat nopeita matkoja kaupungista kaupunkiin, vertiporteista ja keskustakentistä toiseen, ovat jo nurkan takana.
Suurkaupungit, ja pienemmätkin, kaikkialla maailmassa rakentavat parhaillaan nk. Vertiporteja eli lentoasemia pystysuoraan nouseville ja laskeville sähkötoimisille lentotakseille ja sitä suuremmille e-VTOL lentolaitteille. Pariisi ja Milano, tulevat olympiakaupungit, ovat Euroopassa näkyviä esimerkkejä kaupunkien varautumisesta uudenlaiseen ilmaliikenteeseen.
Pienet sähkömatkustajakoneet tekevät rajua tuloaan kaikilta maailman suurimmilta lentokonevalmistajilta lyhyiden kiitoratojen kaupunkikentille.
Koko artikkeli on luettavissa toukokuun 12. päivänä ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2023:sta.