Ei jonottamista ruuhkaisissa noutopisteissä – Hyväntoivonpuistossa Jätkäsaaressa liikkuu marraskuusta eteenpäin sähköinen robotti, jolta asukkaat saavat pakettinsa kätevästi.
Asukasmäärän kasvu Jätkäsaaren kaupunginosassa Helsingissä tuo lisätarpeita kaupunkilogistiikalle. Verkkokaupan lisääntyessä myös logistiikkayritykset tarvitsevat uusia ratkaisuja toimituksia varten. Hyväntoivonpuiston alueella Jätkäsaaressa testataan nyt DB Schenkerin kuljetusten toimittamista asiakkaille sähköisen, autonomisesti liikkuvan robottilähetin avulla. Kokeilu alkaa Jätkäsaaressa 2.11.2021 ja jatkuu 10.12.2021 saakka.
“Erityisesti viimeisen kilometrin toimitukset voivat olla kaupungeissa haastavia. Kokeilun taustalla on halu selvittää, miten robottilähetti voisi helpottaa tätä haastetta”, projektisuunnittelija Matias Oikari Forum Virium Helsingistä kertoo.
Kokeilussa ovat mukana robottilähetin operoinnista vastaava startup-yritys LMAD, GIM Robotics, Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki sekä DB Schenker, jonka noutopisteenä robottilähetti toimii.
Robottilähetti voi toimia lisäratkaisuna kaupunkialueilla
”DB Schenker on aktiivisesti mukana logistiikka-alan innovaatiotyössä. Suomessa olemme kehittäneet erityisesti pakettipalveluiden noutopisteitä, jotka mahdollistavat sujuvat tavaravirrat erilaisiin asuinympäristöihin. Robottilähetin käyttöä tutkimme yhtenä noutopisteratkaisuna tiiviisti asutetulle kaupunkialueelle”, DB Schenkerin pakettiliiketoiminnasta Suomessa vastaava Antti Jarva sanoo.
Startup-yritys LMAD vastaa robotin operoinnista. “Tämä on meille loistava mahdollisuus testata autonomista jakelupalvelua Jätkäsaaren asukkaiden kanssa. Haluamme oppia, miten ratkaisumme tuo lisäarvoa niin asukkaille kuin kumppanillemme DB Schenkerille. Tavoitteenamme on tarjota palvelu, joka on kätevä, joustava ja ympäristöystävällinen vaihtoehto ja vähentää samalla logistiikan kustannuksia”, Co-founder, Product Lead Gergely Horváth LMADista toteaa.
Jätkäsaaren robottilähettikokeilu on osa EIT Digitalin rahoittamaa Last Mile Autonomous Delivery -innovaatiohanketta, jonka tavoitteena on kehittää ja tuoda markkinoille ohjelmistoalusta erilaisten itsenäisesti liikkuvien jakelurobottien ohjaamiseen, hallintaan ja käytön optimointiin. Hankkeen käytännön toiminnasta vastaa LMAD.
Turvallisuus huomioitu
Robottilähetillä on Hyväntoivonpuistossa useita pysäkkejä, joilta asiakkaat voivat noutaa paketteja. Robotti liikkuu jalkakäytäviä pitkin kävelyvauhtia ja sen mukana kulkee kokeilun aikana operoija, joka seuraa robottia ja varmistaa samalla liikkumisen turvallisuuden. Robotti on varustettu Lidar-teknologialla toteutetuilla sensoreilla, jotka havainnoivat ympäristöä koko ajan. Robotti pysähtyy heti, jos sen tielle tulee esteitä.
Paketin noutaminen robottilähetistä muistuttaa paketin noutoa julkisista tiloista tutuista pakettiautomaateista: robottiin syötetään tekstiviestinä saatu pinkoodi, jolla lokerikko avautuu.
Robotti on noista puolitoista metriä korkea ja siinä on 13 lokerikkoa, joista pienin on kooltaan 10 cm x 44 x 53 cm, isoimmat noin lentokoneen käsimatkatavaralaukun kokoisia. Robotti toimittaa lähetyksiä Hyväntoivonpuiston alueella kerran päivässä.
Näin noudat paketin Hyväntoivonpuiston robottilähetiltä:
1. Valitse lähetyksen tilausvaiheessa vaihtoehdoista DB Schenkerin toimitus ja LMAD-robotti.
2. Toimituksen lähestyessä saat linkin, josta voit valita tarkan noutopaikan ja -ajan.
3. Saat ilmoituksen, kun robotti on valitsemassasi paikassa sovittuna aikana. Robotti pysähtyy paikassa vähintään 30 minuutin ajan. Jos tämä menee sivu suun, paketin voi edelleenkin noutaa helposti, sillä robotti pysähtelee kokeilun aikana Hyväntoivonpuiston alueella, jossa pysäkit ovat lähellä toisiaan. Noutamatta jääneet paketit voi hakea Välimerenkadun R-kioskista.
4. Ilmoituksen mukana tulee pin-koodi, jolla luukku avataan ja paketti poimitaan robotin uumenista.