MAN - Vaihtoautot

Väylävirasto kartoittaa rataverkkoon liittyvää kulttuuriperintöä Suomen rautateillä. Tieto rataympäristön historiasta auttaa ymmärtämään junaliikenteen kulttuuriperintöä ja historiallisesti arvokkaita kohteita voidaan huomioida uutta suunniteltaessa. Helsinki–Riihimäki-rataosalta on inventoitu Keravan ja Riihimäen välinen osuus vuonna 2021.

Rataympäristön kulttuuriperinnön inventoinnissa tunnistetaan ja arvotetaan rautatieympäristön historiallisia kohteita. Niitä ovat paitsi asema-alueet, myös väylänpidon historiasta kertovat sillat, rummut ja radanvartijan tuvat.

”Radan varrella on lisäksi rataoikaisuissa sivuun jääneitä ja hylättyjä linjaosuuksia ja muuta kulttuuriperintöä. Ne kertovat rautatieverkon rakentamisen ja yhteiskunnallisten tavoitteiden muuttumisesta”, kertoo Suomen Rautatiemuseon rataverkon kulttuuriperintöinventoinnin projektitutkija Mikko Itälahti.

Inventoinnin kohteena ovat rataympäristön historialliset kerrostumat, joita ei ole aikaisemmin tarkasti kartoitettu tai arvotettu. Kulttuurihistoriallisia arvoja koskeva tieto palvelee suunniteltaessa radan parantamista ja lisäraiteiden rakentamista. Osa kohteista suojellaan ja säästetään.

Helsingin ja Riihimäen väliltä on inventoitu Keravan ja Riihimäen välinen osuus. Projektitutkija Roosa Ruotsalainen inventoi Väylävirastolle vuonna 2021 tämän rataosuuden kulttuurihistoriallisia kohteita.

Ruotsalaisen mukaan rataosuuden varrella on havaittavissa varhaista rautatiehistoriaa edustavia asemarakennuksia, alkuperäinen radan linjaus ja vanhoja asema-alueiden puistoja. Radan pitkä historia on luonut sen varrelle kerroksellisuutta. 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!