Vuoden toisella neljänneksellä Helsingin sataman kautta kulki rahtia hyvällä vireellä. Tammi-kesäkuussa kokonaistavaraliikenteen määrä oli 7,1 M tonnia. Laivamatkustus oli edellistä vuotta vilkkaampaa, kokonaismatkustajamäärä nousi 4,2 miljoonaan.
Tammi-kesäkuussa Helsingin sataman kautta kulkeneen kokonaistavaraliikenteen määrä oli 7,1 M tonnia (+0,4 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna). Siitä tuontia oli 3,2 miljoonaa tonnia (-0,5 %) ja vientiä 3,7 miljoonaa tonnia (+1,8 %).
Yksiköidyn tavaraliikenteen* määrä oli 6,2 M tonnia, mikä on 6,0 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Konttiliikenne nousi 1,4 % tonneissa mitattuna, kumipyöräliikenteessä** nousu oli 7,7 %.
Poliittiset lakot lähes pysäyttivät Helsingin sataman kautta kulkeneen konttiliikenteen keväällä yli neljäksi viikoksi.
”Helsingin Satamalla on tiheät rekkakuljetuksiin sopivat laivayhteydet ja asiakkaamme pystyivät siirtämään normaalisti konteissa kulkevaa tavaraa rekoilla kuljetettavaksi. Tämän ansiosta tavaraa saatiin liikkumaan suomalaisille kuluttajille ja viennin asiakkaille lakonkin aikana”, kertoo rahtiliikenteen kehityspäällikkö Jani Lindroos.
”Kevät näytti, että Helsingin Sataman asema markkinoilla on vahva – onhan Helsinki luontainen vaihtoehto Uudenmaan, Pirkanmaan, Hämeen, Keski-Suomen ja Savon ulkomaankaupan kuljetuksille. Näillä alueilla kaupan osuus ulkomaan lastivirroista on merkittävä”, päättää Lindroos.
Matkustajaliikenne vilkastui kesää kohden
Alkuvuonna laivamatkustus Helsingin kautta oli edellistä vuotta vilkkaampaa, mutta koronaa edeltävien vuosien tasoa ei tavoitettu.
”Laivamatkustaminen on yhä edelleen suosittu perhelomailumuoto. Tukholman vetovoimaa vahvistaa kruunun edullinen vaihtokurssi, kun Viron matkailutarjonta taas monipuolistuu vuosi vuodelta. Lyhyet viihderisteilyt sitä vastoin eivät vielä ole saaneet tuulta purjeisiinsa koronan jälkeen. Kulttuuri vetää nyt paremmin kuin humputtelu”, toteaa Kaj Takolander, sataman matkustajaliiketoimintajohtaja.
”Olemme myös Helsingin Satamassa panostaneet määrätietoisesti sataman palveluihin, esimerkiksi joustaviin pysäköintimahdollisuuksiin, jotta matkalle lähtö ja sieltä paluu sujuvat jouhevasti. Tämä näkyy jo mittauksissa parantuneena matkustajakokemuksena, josta olemme hyvin iloisia”, Takolander päättää.
Linjaliikenteessä kulki tammi–kesäkuussa 4,2 miljoonaa matkustajaa, mikä on 4,8 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.
Helsingin ja Tallinnan välisellä vilkkaimmalla laivareitillä kulki 3,3 miljoonaa matkustajaa (+4,6 %). Tukholman reitin kapasiteetti nousi maaliskuun aikana normaalitasolle, kun Viking Linen Cinderella palasi parinkymmenen vuoden tauon jälkeen Helsingin ja Tukholman väliseen reittiliikenteeseen.
* Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettua rahtia.
** Kumipyöräliikenne = kuorma-autoilla, rekoilla ja perävaunuilla kuljetettu tavara.