MAN - Vaihtoautot

Euroopan investointipankki (EIP) tarjoaa 400 miljoonan euron rahoituspaketin, jonka tuella Helsinkiin luodaan raitioyhteys kolmeen esikaupunkialueeseen, rakennetaan uusi raitiovaunu- ja bussivarikko, hankitaan uusia raitiovaunuja sekä lisätään pyöräily- ja kävelyreittejä.

EIP:n tuki käsittää 150 miljoonan euron lainan Helsingin kaupungille ja 250 miljoonan euron lainan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle Kruunusillat-liikennehankkeen toteuttamiseen.

Tavoitteena on laajentaa Helsingin raitioverkkoa Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman itäisiin kaupunginosiin uudella linjalla, joka puolittaa matka-ajat 20 minuuttiin. Samalla aupunkiin rakennetaan lisää pyörä- ja kävelyteitä. Hankkeen odotetaan valmistuvan vuonna 2027.

”Kestävään liikenteeseen investoiminen on yksi EIP:n ensisijaisista tavoitteista. Hanke on tärkeä askel kaupungin ilmastotoimien edistämisessä ja yhteyksien parantamisessa”, EIP:n varapääjohtaja Thomas Östros kertoo. ”Hanke parantaa merkittävästi helsinkiläisten elämänlaatua.”

Kruunusillat-raitiotie kertoo 685 000 asukkaan Helsingin sitoutumisesta puhtaan joukkoliikenteen kehittämiseen. Hankkeen voi odottaa edistävän kaupunkikehitystä ja kaupungin uudistumista.

Koska Laajasalo ja Korkeasaari ovat saaria – saariahan on pääkaupungissa noin 300 – hankkeeseen sisältyy kolme suurta siltaa, joiden yli uusi raitiolinja kulkee. Pisimmän niistä eli Kruunuvuorensillan pituudeksi tulee 1 200 metriä. Sillan korkein osa on kannatinpylväs, joka nousee 135 metriin. Merihaansillan pituus tulee puolestaan olemaan 400 metriä ja Finkensillan 300 metriä.

Kaikille kolmelle sillalle rakennetaan kolme metriä leveät pyöräkaistat sekä kahdesta kuuteen metriä leveät jalkakäytävät.

Osana hanketta rakennettiin Helsingin Ruskeasuon varikko, joka on Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko. Varikolla on varastointitilat noin 80 raitiovaunulle, ja lisäksi päivittäiset huolto- ja korjaustilat sekä sorviraide. Varikko palvelee myös alueellista bussiliikennettä, sillä sen katolla on pysäköinti- ja huoltotiloja busseille.

EIP:n rahoitus kattaa 40 prosenttia hankkeen kustannuksista. Rahoitus kohdistuu raitiolinjan ja varikon rakentamiseen sekä uuden vaunukaluston hankintaan.

Tuki vastaa EIP:n lupauksia edistää kasvihuonepäästöjen vähentämistä ja ilmanlaadun parantamista Euroopassa.

Taustatietoa

Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaisia lainoja myöntävä Euroopan unionin rahoituslaitos. Sen omistavat EU:n jäsenvaltiot. EIP:n toiminta rakentuu kahdeksalle keskeiselle painopisteelle. EIP rahoittaa investointeja, jotka edistävät EU:n poliittisia tavoitteita tukemalla ilmastotoimia ja ympäristönsuojelua, digitalisaatiota ja teknologisia innovaatioita, turvallisuutta ja puolustusta, maataloutta ja biotaloutta, yhteiskunnan infrastruktuureja, pääomamarkkinaunionia sekä vahvempaa Eurooppaa rauhallisessa ja hyvinvoivassa maailmassa. 

EIP-ryhmä, johon kuuluu myös Euroopan investointirahasto (EIR), myönsi vuonna 2024 lähes 89 miljardilla eurolla uutta rahoitusta yli 900 vaikuttavaan hankkeeseen, jotka edistävät Euroopan kilpailukykyä ja turvallisuutta.   

Vuonna 2024 EIP-ryhmän investoinnit Suomessa kasvoivat 2,3 miljardiin euroon edellisvuoden 992 miljoonasta. Rahoitus kohdistui etenkin vihreisiin hankkeisiin ja liiketoiminnan innovaatioihin.

Lisätietoa

- EIP:ltä yhteensä 400 miljoonaa euroa lainaa Helsingille ja sen liikenneinfrasta vastaavalle yhtiölle raitioyhteyden rakentamiseen itäisiin esikaupunkeihin.
- Hankkeessa rakennetaan myös uusia pyöräily- ja kävelyteitä, uusi raitiovaunu- ja bussivarikko sekä hankitaan uutta kalustoa koko kaupungin raitioverkon käyttöön.
- Uutta raitiolinjaa varten rakennetaan kolme suurta siltaa.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!