Kaksi Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämishanketta on saanut yhteensä 3,1 miljoonan euron EU-rahoituksen. Rahoituksen hakijoina ovat Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan liitto ja Harjun maakunta sekä Viron liikenneministeriö ja Suomen Liikennevirasto.
Rail Baltica rautatieyhteyden Tallinnasta Varsovaan arvioidaan valmistuvan vuonna 2025, johon mennessä on tärkeää saada Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne toimimaan mahdollisimman sujuvasti sekä rahtiliikenteen että matkustajien kannalta.
Kolmivuotisessa FinEstSmartMobility -älyliikennehankkeessa parannetaan Tallinnan Vanhan sataman ja Helsingin Jätkäsaaren välisen liikenteen sujuvuutta ja matkustajien asiakaskokemusta. Työ tehdään kokeillen erilaisia fiksun liikkumisen tapoja, joita sovelletaan esimerkiksi liityntäpysäköintiin, satama-lentokenttäyhteyksiin erityisesti Helsingissä ja raskaan liikenteen nykyistä sujuvampaan ohjaukseen satamista tieverkkoon.
Lisäksi suunnitelmissa on parantaa matkustusmukavuutta Viro-Suomi -reittioppaan avulla. Tässä hankkeessa mukana ovat Helsingin ja Tallinnan kaupungit konserniyhtiöineen sekä Viron tiehallinto.
Helsinki-Tallinna -rautatietunneliyhteyden toteutusta teknisestä, taloudellisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta selvittävät FinEst Link -projektissa Uudenmaan liitto, Harjun lääninhallitus, Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Viron liikenneministeriö ja Suomen liikennevirasto.
Lisäksi selvitetään tunnelin rakentamisen turvallisuutta, ympäristövaikutuksia ja muita teknisiä vaatimuksia. Hankkeessa arvioidaan myös millaisia vaikutuksia voidaan saavuttaa parantamalla Helsinki–Tallinna-liikenteen sujuvuutta muilla keinoin ja miltä seudun kehitys näyttää, mikäli tunnelia ei rakennettaisi.
Selvitysten arvioidaan olevan valmiina lokakuussa 2017. Taustatietoa tullaan julkaisemaan verkossa selvitysten edetessä. Projektin pääpartneri on Uudenmaan liitto. Liikennevirastossa erilaisten tunnelihankkeiden parissa pitkään työskennellyt Kari Ruohonen on ollut mukana hankevalmisteluissa.