Scania on toimittanut Wibaxille akkusähköisen kolmiakselisen vetoauton. Jopa 300 kilowatin teholla ja lähes 2200 newtonmetrin vääntömomentilla auto vetää jopa 44 tonnin säiliöperävaunuja, mikä tekee kokonaispainosta 64 tonnia. Auto otetaan tänä talvena normaaliliikenteeseen, mikä tekee siitä maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen normaaliliikenteessä olevan 64-tonnisen kuorma-auton. Auto tulee liikennöimään pääasiassa Piteån ja Skellefteån välisillä teillä.
Meillä on monia kiinteitä reittejä suhteellisen lyhyillä kuljetuksilla satamavarikkojen ja teollisuuden välillä. Pisin on noin 16 km helppoa tietä, ja autot kulkevat aina täydellä kuormalla. Voimme ladata akkua lastauksen ja purkamisen yhteydessä, sanoo Magnus Sundström, Wibax Logisticsin toimitusjohtaja.
Wibax Logisticsin kuorma-auton kuljettaja Helena Hedman on testannut uutta ajoneuvoa.
- Olemme tehneet koeajoja tyhjällä perävaunulla miinus 29 asteessa. Hyvin meni, mutta toki havaitsimme jonkin verran sähkönkulutuksen nousua leudommissa lämpötiloissa ajoon verrattuna. Mutta auto tulee liikkumaan kiinteitä ajoja ja reitin molemmissa päissä on mahdollista ladata sen seistessä paikallaan noin tunnin lastattaessa ja purettaessa. Pikalatureita käytettäessä ei siis pitäisi tulla ongelmia, hän sanoo.
Magnus Sundström uskoo myös talviolosuhteiden olevan hallittavissa. – Pakkanen varmasti jossain määrin vaikuttaa, katsotaan kun päästään täysillä käyntiin. Mutta kuten sanoin, olemme koeajelleet erittäin alhaisissa lämpötiloissa, ja auto suoriutui siitä. Ja matkustamon lämmittämiseen käytettävän energiamäärän tulisi olla suunnilleen sama kuorma-autossa kuin henkilöautossa. Tämä tarkoittaa, että suhteellinen vaikutus akun kokoon on pienempi, hän sanoo.