EcoDuo-pilottihanke saatu onnistuneesti päätökseen. Saksan Wolfsburgin ja Espanjan Barcelonan väliä ajettiin vuosi 31,7-metrisellä HCT-yhdistelmällä, jossa oli rekkaveturin perässä kaksi puoliperävaunuyhdistelmää. Hankekonsortioon kuuluivat mm. perävaunuvalmistaja Schmitz Cargobull AG, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland Group ja Saksan autoteollisuuden liitto (VDA).
EcoDuo-ajoneuvoyhdistelmä osoitti toimivuutensa ja se voi tulevaisuudessa olla ratkaisevassa asemassa logistiikan tehokkuuden parantamisessa ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Tämähän on todettu jo käytännössä Suomessa vuosia.
EcoDuo toimii linkkinä maanteiden ja rautateiden välillä, kun vakiomittaiset puoliperävaunut voidaan helposti lastata rautatievaunuihin. Konsepti tarjoaa enemmän kuljetuskapasiteettia vähemmillä matkoilla. Samalla se voi torjua kuljettajapulaa.
Seuraava askel on EcoDuon ottaminen säännölliseen liikenteeseen. Tämä edellyttää muutoksia useiden maiden nykyisiin säännöksiin. Tavoitteena on ottaa käyttöön ajoneuvotyyppi ”Type 6” enintään 32 metrin pituisille ajoneuvoyhdistelmille, joita on tarkoitus käyttää rajoitetulla tieverkostolla, johon kuuluu myös yhdistettyjä terminaaleja.