MAN - Vaihtoautot

Hampurin kaupungin omistama satamaoperaattori HHLA on Hampurin sataman suurin toimija. Aiemmin tänä vuonna se toteutti suuren kaupan kiinalaisen varustamo Coscon kanssa. Kiinalaisen tulo tekijäksi Hampurin satamassa herätti valtavaa huomiota sen jälkeen kun kiinalaisen rahan on todettu vallanneen merkittävää toimintaa ja määräysvaltaa lukuisissa eurooppalaisissa suursatamissa aina Välimeren rannikoilta ja pitkin Atlantin ja Pohjanmeren rannikkoja.

Kovan kädenväännön jälkeen HHLA saatiin Saksan hallituksenkin arvostelun jälkeen perääntymään ja luopumaan vain 25 %:sta Tollerortin konttisatamasta Coscolle.

Nyt on tarjolla 49,9 %:n osuus koko HHLA:sta.

Sveitsiläinen varustamo MSC tarjosi nopeasti peräti 1,26 miljardia euroa HHLA:n suuresta vähemmistöosuudesta.

Vain pari tuntia myöhemmin kilpailuun astui suurliikemies Klaus Michael Kühne, Kühne & Nagelin ja konttivarustamo Hapag Lloydin suuromistaja. „Hapag Lloyd tulee tekemään oman tarjouksen HHLA:n 49,9 %:n vähemmistöosuudesta. On itsestään selvää, että vähemmistöosuus pysyy hampurilaisen yrityksen hallinnassa“, Kühne julisti.

Nyt jännitetään HHLA:n päätöstä asiassa. HHLA:n pyörittäessä mietintämyssyä, Hampurin kaupunki on kasvavan painostuksen alaisena HHLA:n vähemmistöosuuden myynnissä.

(Transportnet.se)