Toukokuun 1. päivästä astui vanhojen dieselautojen ajokielto voimaan Hampurissa 1,6 km pitkällä Stresemannstrassella ja 600 m pitkällä osuudella Max-Brauer-Allee'lla. Perusteluna ajokiellolle esitettiin ko. kaduilla mitatut korkeat typenoksidimäärät.
Kummankin kadun 1,5 metrin korkeudelle asennetut mittausasemat mittasivat nyt lokakuussa korkeampia typenoksidimääriä kuin lokakuussa vuotta aiemmin, jolloin dieselkielto ei vielä ollut voimassa. Kummallakin kadulla mitattiin nyt 48 mikrogrammaa/ m3. Vuotta aiemmin mitattiin 39 mikrogrammaa/m3. Ihmetystä herättää, että kaduilla, joilla ei ole dieselajokieltoa, ei ole todettu vastaavaa eroa edellisvuoden ja kuluvan vuoden typenoksidimäärissä.
Syynä dieselkieltokatujen kasvaneeseen NO2-määrään haetaan poliisin vähentyneestä liikennevalvonnasta ko. kaduilla. Säässä mahdollisesti esiintynyt ilmakerrosten inversioilmiö on niinikään nostettu epäiltyjen joukkoon. Samalla "mielettömien dieselkieltojen" vastustus on kovassa kasvussa Saksan suurkaupungeissa.
(Vogel)