Hallitus antoi eduskunnalle liikennejärjestelmän digitaalisia tietopalveluja koskevan lakiesityksen 22.9.2025. Tavoitteena on nykyistä yhtenäisempi pohja älykkäiden liikennejärjestelmien koordinoidulle ja yhteen toimivalle käyttöönotolle sekä liikenteeseen liittyvän tiedon hyödyntämiselle.
Hallituksen esityksessä on kyse liikennejärjestelmän perustiedoista eli esimerkiksi tieinfrastruktuuriin, liikennemerkkeihin, häiriöihin ja matkaketjujen muodostamiseen liittyvistä tiedoista. Esityksellä ehdotetaan säädettäväksi uusi liikennejärjestelmän digitaalisia tietopalveluja koskeva laki.
Esitykseen sisältyy myös muutoksia liikenteen palveluista annettuun lakiin ja esityksellä kumottaisiin tie- ja katuverkon tietojärjestelmästä annettu laki eli niin kutsuttu Digiroad-laki. Lisäksi tehtäisiin eräisiin muihin lakeihin teknisiä muutoksia.
Ehdotettu sääntely perustuisi osittain EU:n älyliikennedirektiiviin eli niin kutsuttuun ITS-direktiiviin ja olisi osittain kansallista.
Vastuu kansallisen yhteyspisteen järjestämisestä ja ylläpidosta Fintrafficille
Esityksessä Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:lle osoitettaisiin vastuu EU-sääntelyyn perustuvan kansallisen yhteyspisteen järjestämisestä ja ylläpidosta. Lisäksi yhtiölle annettaisiin tehtäväksi kansallisen yhteyspisteen päälle rakentuvan liikennejärjestelmän perustietopalvelun järjestäminen ja ylläpito. Viimeksi mainittu tehtävä olisi kansallista sääntelyä.
Kansallisen yhteyspisteen ja liikennejärjestelmän perustietopalvelun vastuuttaminen Fintrafficille tehostaisi merkittävästi liikenteeseen liittyvän tiedonvaihtoa, ja sitä kautta parantaisi liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja infrastruktuurin kunnossapitoa sekä loisi uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Etenkin liikennejärjestelmän perustietopalvelusta saatavaa koostettua tietoa voitaisiin hyödyntää laajasti muillakin sektoreilla, kuten yhdyskuntasuunnittelussa.
Tällä hetkellä tehtävät ovat hajautuneet Väylävirastolle ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, jotka hankkivat osan tehtäviin liittyvistä tietopalveluista jo nyt Fintrafficilta.
Fintrafficille osoitettavissa tehtävissä on kyse yhteiskunnan kannalta perustavanlaatuista tietoa tuottavista palveluista, joita ei voida tuottaa liiketaloudellisesti kannattavalla tavalla. Lakisääteiset tehtävät rahoitettaisiin valtionavustuksena, jonka myöntäisi Liikenne- ja viestintävirasto.
Mitä seuraavaksi?
Lakiesityksen käsittely eduskunnassa alkaa lähetekeskustelulla, joka käydään täysistunnossa. Tämän jälkeen alkaa lakiesityksen valiokuntakäsittely. Valiokunnan mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa.
EU:n älyliikennedirektiivin kansallinen täytäntöönpano on tehtävä vuoden 2025 loppuun mennessä. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026.
Tiedote | Liikenne- ja viestintäministeriö



