Hallitus esittää määräaikaista lakia henkilöautojen romutuspalkkiosta. Yksityishenkilö voisi saada romutuspalkkion vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköpolkupyörällä tai joukkoliikenteellä 1.12.2020 alkaen.
Valtio maksaisi romutuspalkkiota hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1000–2000 euroa. Romutuspalkkion voisi myös käyttää uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio olisi enintään 1000 euroa. Romutuspalkkiota varten on varattu kahdeksan miljoonaa euroa seitsemännessä lisätalousarviossa.
– Romutuspalkkio on Fossiilittoman liikenteen tiekartan ensimmäisiä toimenpiteitä. Kun päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen osuus kasvaa, liikennepäästöt pienenevät. Palkkio edistää myös pyöräilyä, joukkoliikenteen käyttöä sekä kuljetuspalveluiden yhdistelyä, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.
Tilalle hankittavan uuden henkilöauton tulee olla kaasuauto, flexfuel-auto eli korkeaseosetanoliauto, täyssähköauto, enintään 95 grammaa kilometriltä päästöinen ladattava hybridi tai muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometriä kohden. Romutettavan auton on oltava vähintään kymmenen vuotta vanha. Romutuspalkkion voisi saada vain kerran tukikauden aikana ja se myönnettäisiin ainoastaan yksityishenkilöille. Vuoden 2020 aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman alle 20 prosenttia on ollut sellaisia, jotka oikeuttaisivat esitettävään 2 000 euron romutuspalkkioon.
Liikenne tuottaa Suomessa noin viidenneksen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä ja noin 40 prosenttia niin sanotun taakanjakosektorin päästöistä. Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.
Mitä seuraavaksi?
Hallituksen nyt eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelu, jonka ajankohta ilmoitetaan eduskunnan verkkosivuilla (tulevia täysistuntoja).
Laki tulisi voimaan 1.12.2020. Valtio maksaisi tukea 1.12.2020-31.3.2022. Hakemus tulisi kuitenkin jättää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille viimeistään 31.12.2021. Liikenne- ja viestintävirasto vastaisi tuen myöntämisestä ja valvonnasta.
Muita tukimuotoja arvioidaan Fossiilittoman liikenteen tiekartassa, joka lähtee lausunnoille loppuvuodesta 2020.