Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle lähes 3,6 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2024.
Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetään noin 2 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin noin 835 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin noin 711 miljoonaa euroa.
Perusväylänpitoon esitetään 1,5 miljardia euroa
Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetyistä määrärahoista valtaosa eli noin 1,5 miljardia euroa kohdennettaisiin teiden, ratojen ja vesiväylien perusväylänpitoon.
Väylänpidossa priorisoidaan liikenneverkon päivittäisen liikennöitävyyden vaatimat toimet, vilkasliikenteisen ja elinkeinoelämälle merkittävän verkon kunto sekä liikenneturvallisuus ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
Liikenteen investointiohjelmalla puretaan korjausvelkaa ja käynnistetään uusia hankkeita
Hallitus toteuttaa vaalikauden aikana lähes kolmen miljardin euron liikenteen investointiohjelman, joka rahoitetaan pääosin myymällä valtion omaisuutta. Liikenteen investointiohjelma on osa pääministeri Orpon hallitusohjelmaa. Se on myös osa hallituksen julkisen talouden suunnitelmaa vuosille 2024–2027 siltä osin kuin budjettiriihessä päätettiin.
Korjausvelan purkuun esitetään 250 miljoonaa euroa osana hallituksen investointiohjelmaa.
Hallitus esittää, että uusina aloitetaan seuraavat väylähankkeet:
- valtatie 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa, 14 miljoonaa euroa
- valtatie 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä, 7 miljoonaa euroa
- valtatie 9 Lievestuoreen kohta, 30 miljoonaa euroa
- kantatie 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3, 7,5 miljoonaa euroa
- Tornio-Kolari-rataosan sähköistyksen suunnittelu, 7,5 miljoonaa euroa
- Tampereen henkilöratapiha, 163 miljoonaa euroa
- Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu, 3 miljoonaa euroa
- Suupohjan radan suunnittelu, 5 miljoonaa euroa
Lisäksi esitetään, että aiemmin päätetyn hankkeen, Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe, valtuutta tarkistetaan niin, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 383 miljoonaa euroa.
Maakuntalentojen jatkuminen turvataan määräajaksi
Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen esitetään 102 miljoonan euron määrärahaa. Määrärahaa käytettäisiin junaliikenteen ostoihin, alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin ja kehittämiseen, suurten kaupunkiseutujen sekä keskisuurten kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen tukemiseen, lentoliikenteen ostoihin, kehittämishankkeisiin ja liikkumisen ohjaukseen.
Vuonna 2021 käynnistynyt määräaikainen ostopalveluliikenne Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemien ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä on kilpailutettu 28.4.2024 saakka. Valtio jatkaa ostopalveluliikennettä määräaikaisesti maakuntien lentoyhteyksien turvaamiseksi ja lentoliikenne kilpailutetaan uudestaan ajalle 29.4.2024—31.3.2026.
Savonlinnan lentoliikenteen rahoitus jatkuu julkisen talouden suunnitelman mukaisesti. Budjettiriihessä syksyllä 2023 sovittiin lisäksi, että valtio varaa rahoituksen Savonlinnan mallin mukaiseen lentoliikenteen järjestämiseen Porille vuodeksi 2025 mahdollisen uuden kilpailutuksen yhteydessä.
Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostoihin ja kehittämiseen esitetään 20 miljoonan euron määrärahaa.
Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen esitetään 89 miljoonan euron määrärahaa.
Liikenteen ja viestinnän avustuksiin esitetään yhteensä 29 miljoonaa euroa.
Mitä seuraavaksi?
Eduskuntakäsittely alkaa täysistunnossa pidettävällä lähetekeskustelulla. Talousarvion eduskuntakäsittely kestää noin kolme kuukautta.