Vuodesta 1979 Göteborgin satamassa tarkastusaluksena ympäri vuorokauden palvellut M/S Hamnen on nyt aika muuttaa sähkökäyttöiseksi. Tämä tarkoittaa, että aluksen voidaan odottaa pysyvän sataman palveluksessa vielä vuosia.
”M/S Hamnenin vahvuus on sen monipuolisuus ja se, että olemme aina käden ulottuvilla, kun asioita tapahtuu. Aluksella on monia erilaisia tehtäviä, mutta pohjimmiltaan se edustaa satamaviranomaista ja varmistaa, että satamamääräysten sääntöjä noudatetaan, sanoo M/S Hamnenin kippari David Falk.
Muuttaminen sähköiseksi tarkoittaa pienempiä päästöjä kuin koko aluksen vaihtaminen. David Falk on M/S Hamnenin kipparin lisäksi myös aluksen sähköistyksen projektipäällikkö. M/S Hamnenin korvaamista kokonaan harkittiin, mutta se katsottiin tarpeettomaksi. ”M/S Hamnen on todella hyvässä kunnossa, eikä ole muuta alusta, joka sopisi paremmin tehtäväänsä. Sähköistämällä se vaihtamisen sijaan vähennämme päästöjä entisestään, koska alus ei silloin tule uuden omistajan käyttöön”, David Falk sanoo. Tällä hetkellä M/S Hamnen on liikenteessä noin 1 200 tuntia vuodessa ja kuluttaa noin 25 000 litraa dieseliä. Tämä vastaa 67 tonnia hiilidioksidipäästöjä, mikä on 15 % Göteborgin satamaviranomaisen kokonaispäästöistä.
Sähköistys – milloin, missä ja miten?
Konehuone muuttuu täydellisesti, kun M/S Hamnenin nykyinen dieselmoottori korvataan uudella sähkömoottorilla, jonka teho on 250 kW. 520 kWh:n akkupankki painaa neljästä viiteen tonniin, ja sitä voidaan jatkossa tarvittaessa täydentää lisäakkukapasiteetilla. ”Poikkeustapauksissa erityishuomiot, odottamattomat tapahtumat tai äärimmäiset sääolosuhteet voivat vaatia lisää kantamaa, joten asennamme myös HVO:lla toimivan apudieselmoottorin. Aluksen tehtävänä on olla käytettävissä kaikissa yhteyksissä 24/7, joten tarvitsemme sitä joustavuutta. Mutta tavoitteena on toimia akkuvirralla 90 % ajasta”, David Falk sanoo.
M/S Hamnenin säännöllinen laituripaikka Göteborgin satamassa varustetaan 63 ampeerin laturilla, joka riittää lataukseen säännöllisten työtehtävien välillä. M/S Hamnen viedään kevään aikana Ö-varvetin telakalle Öckerön saarelle Göteborgin saaristossa ja se palaa liikenteeseen syksyllä. Kun alus seisoo, David Falk ja muu miehistö käyttävät pienempää vaihtovenettä suorittaakseen tarkastustehtävänsä.