Viime viikkoina on tehty päästötöntä louhintatyötä yhdessä Göteborgin sataman kaikkien aikojen suurimmista infrastruktuuriprojekteista vetygeneraattorilla, jossa on pilotoitu täysin uutta teknologiaa.
Generaattori on skaalautuva ja kannettava plug and play -ratkaisu, jota voidaan helposti siirtää ja käyttää tien päällä. Se sisältää polttokennomoduulit, tehoelektroniikan, jäähdytyksen, apujärjestelmät ja älykkään ohjausjärjestelmän. Hitachi Energyn teknologiakumppani PowerCell Group tarjoaa tehomoduulit ja osaamista polttokennojen integroinnissa.
Pilottitestit Göteborgin sataman uudella terminaalialueella, Arendal 2:ssa, ovat ensimmäinen Hitachi Energyn vetygeneraattorin kenttäkoe.
Generaattori on ollut käytössä viimeiset kaksi viikkoa käyttämällä Linde Gasin vihreää vetyä sähkön tuottamiseen paikan päällä olevalle latausasemalle. Latausasema puolestaan syöttää sähköä Volvon sähkökaivukoneeseen, jota käytetään yhdessä sataman suurista infrastruktuuriprojekteista, jossa Göteborgin sataman ulkoalueille rakennetaan 140 000 neliömetriä uutta terminaalialuetta.
Arendal 2 on Göteborgin sataman suurin terminaalin kehityshanke 1970-luvulla. Terminaalialue lepää puhalletun kiven ja saastuneen ruoppausmateriaalin pohjalla, jota käytetään uudelleen täytemateriaalina. Saastuneen ruoppausmateriaalin stabilointi ja jähmettäminen ovat uusia tekniikoita, jotka kehitettiin projektin alkuvaiheessa vuonna 2016.
"On erityisen jännittävää, että meillä on ollut mahdollisuus testata laitosta tässä projektissa, jossa yhteistyö, kestävyys ja innovatiiviset ratkaisut ovat todella luonnehtineet työtä ensimmäisestä päivästä lähtien", sanoo David Norén, Arendal 2:n projektipäällikkö Göteborgista.
Vety – ihanteellinen satamaympäristöön
Göteborgin sataman tavoitteena on vähentää satamaan liittyviä CO2e-päästöjä 70 prosentilla Vingasta merelle koko Göteborgin maa-alueelle. Tähän pyritään luomalla olosuhteet meri- ja maaliikenteen siirtymiselle fossiilivapaan infrastruktuurin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden yhdistelmän saatavuuden kautta.
Vedyllä on kasvihuonekaasupäästöjen vähentämispotentiaalia kaikilla näillä alueilla. Göteborgin satamaviranomaisen innovaatiopäällikkö Viktor Allgurén sanoo:
"Monipuolisessa ja energiaintensiivisessä toiminnassa, kuten satamassa, on monia käyttökohteita. Sitä voidaan käyttää kuorma-autojen, junien tai terminaalien käsittelylaitteiden polttoaineena, laivojen käyttövoimana tai sähköverkon tukena, kun laiva on kytketty maasähköön. Vedyn käyttö sopii siis täydellisesti satamakontekstiin."