Sisu ei kelpaa Suomessa, muualla kyllä.
Puolustusministeriö antaa toimeksiannon puolustusvoimien autohankinnoille. Valtion "hankintatoimisto" Hansel määrittelee tarjousehdot ja aikarajat.
Ruotsissa ihmetellään nyt, kuinka kauan Volvon syrjiminen Suomen puolustusvoimien autohankinnoissa saa jatkua. Volvolla viitataan mielellään taannoiseen tarjouskilpailuun, jonka voittajaksi, parhaan tarjouksen antajaksi selviytyi Volvo. Sen perusteella Suomen puolustusvoimille ei ostettu ainuttakaan Volvoa.
KN-Uutiset on yrittänyt hankkia asiasta tarkempia tietoja. Tuntuu että niitä on mahdotonta saada. Puhutaan liian isoista rahoista, liian arkaluontoisista yksityiskohdista myös siitä, kuka missäkin tarjousmenettelyn vaiheessa tienasi minkälaisia rahoja.
Viimeisten vuosien aikana Scanian suosiminen on noussut puheenaiheeksi. Tuoreimpien tarjouskilpailujen perusteella Scanialle on osunut päävoittoja yli 300 kuorma-auton hankinnoissa.
Uusin puheenaihe on puolustusministeri Jussi Niinistön valtuutus hankkia vanhan päätöksen nojalla äkkiä vielä 50 koukku/vaihtolava-Scaniaa lisää vain päivää ennen seuraavan tarjouskierroksen takarajaa 17.2.
Myös 17.2. päättyneen tarjouskierroksen tulos puhuttaa Göteborgissa. Volvon tiedetään jälleen hävinneen tarjouspyynnön, joka koskee peräti 350 kpl 3 - 4 akselisten maastokelpoisten kuorma-autojen hankintaa Suomen puolustusvoimille. Tarjouksen anatajista on Hansel karsinut esille kolme valmistajaa loppukilpailuun: Mercedes-Benz, Scania ja - saman omistajan saksalainen valmistaja MAN!!!
Suomalaisittain suurinta ihmettelyä synnyttää oman kuorma-autonvalmistajamme Sisun järjestelmälliseltä syrjimiseltä vaikuttava kohtelu. Euroopassa ei liene toista kuorma-autoja valmistavaa maata, jossa puolustusministeriö syrjii oman maan kuorma-autotuotantoa. Suomessa ihmetys korostuu kun tiedetään Sisun insinööriteknisen tiedon korkeaan tason nimen omaan maastokelpoisten kuorma-autojen ja joukkojenkuljetusautojen kehittämisessä ja toteutuksessa.