MAN - Uudet autot

Seuraavan sukupolven metanolikäyttöisiin aluksiin tähtäävä Green Handy -projekti etenee suunnitellusti kulissien takana. Mallikokeita on tehty Göteborgissa sijaitsevassa SSPA\:n laitoksessa, ja niiden avulla on varmistettu, että aluksen suorituskyky vastaa laskelmia.

”Tulokset eivät ainoastaan vahvistaneet tavoitteitamme, vaan jopa hieman ylittivät ne. Kokeet tarjosivat arvokasta tietoa rungon käyttäytymisestä,” kertoo tekninen johtaja Janne Eklöf.

Green Coaster -hankkeessa työmaavalvojana toiminut Saila Piipari on liittynyt Green Handy -projektiin. Hän työskentelee ensin toimistossa ja siirtyy myöhemmin Kiinaan valvomaan telakalla tehtävää rakentamista. Ennen kuin uuden aluksen teräsleikkaukset voidaan aloittaa, on rakennussopimuksen solmimisen jälkeen tehtävä laajat valmistelut – kuten suunnitelmien hyväksyntä ja päätoimittajien (moottorit, hybridi-järjestelmä, lastinosturit) lopullinen valinta.

”Suunnittelutyö etenee hyvin, ja teemme tiivistä yhteistyötä Deltamarinin ja telakan kanssa varmistaaksemme, että lopullinen suunnittelu vastaa tarpeitamme,” sanoo tekninen superintendentti Saila Piipari.

”Onnistumisemme uusissa rakennusprojekteissa perustuu siihen, että säilytämme sekä alusten hallinnan että laivanrakennusosaamisen omassa talossa. Nämä hankkeet tarjoavat myös erinomaisia mahdollisuuksia sisäiseen työkiertoon,” toteaa toimitusjohtaja Mikki Koskinen.

Alusten terästyöt on määrä aloittaa kesällä 2026, ja ensimmäisen aluksen toimitus on suunniteltu vuoden 2027 kolmannelle neljännekselle.

Tiedote | ESL Shipping Ltd

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!