Goodyear on lanseerannut henkilönkuljetusliikenteen URBANMAX COMMUTER -rengasmallistoonsa uuden tulokkaan, joka kuroo umpeen kauko- ja kaupunkiliikenteen renkaiden välistä kuilua. Rengas on kehitetty erityisesti seutuliikenne- ja liityntäpysäköintireiteillä liikennöiville ajoneuvoille kasvaviin työmatkaliikennepalveluiden tarpeisiin. Euroopassa tällaisia reittejä syntyy yhä enemmän, kun paikallishallinnot suunnittelevat liikennemäärien rajoittamista kantakaupunkialueilla.
URBANMAX COMMUTER: Räätälöity nykyisiin vaatimuksiin
URBANMAX COMMUTER soveltuu sähköautoille. Goodyearin Electric Drive Ready -filosofia tarkoittaa, että yrityksen uusimmat renkaat soveltuvat sähkö-, hybridi- ja perinteisille dieselautoille. Tämä vähentää liikennöitsijän varastointivaatimuksia ja renkaiden hallinnan monimutkaisuutta, koska samaa rengasmallia voi käyttää käyttövoimasta riippumatta. Vieläkin tärkeämpää on se, että rengas täyttää sähköajoneuvojen keskeisimmät vaatimukset. Se on siis erittäin hyvä ratkaisu kalustoille, jotka ovat siirtymässä perinteisistä sähköajoneuvoihin. URBANMAX COMMUTERin erinomaisia etuja ovat esimerkiksi korkea kuormitusluokka1 – 8 tonnin akselin kuormituskapasiteetti (kuormitusluokka 156/149) – jonka nykyaikaiset sähkölinja-autot vaativat.
Goodyear URBANMAX COMMUTERin tekniset ominaisuudet on optimoitu nykyaikaisille linja-autoille. Lisäksi rengas on suunniteltu ottaen huomioon ympäristön muutos Euroopassa kohti lyhyempiä joukkoliikenteen matkoja. Se auttaa myös saavuttamaan CO2-päästöjen vähentämistavoitteet. Liityntäpysäköintipalveluiden suosio on kasvanut, kun kaupungit yrittävät ratkaista ruuhkaongelmia ja parantaa ilmanlaatua.
Tällaisessa käytössä pinta ja sivuvalli kuluvat yleensä vähemmän kuin tyypillisessä kaupunkiliikenteen linja-autossa, ja 20–100 kilometrin matkat ovat ihanteellisia nykyisille sähkölinja-autoille. URBANMAX COMMUTERissa on vahva kylki-/runkorakenne, joka parantaa kulumis- ja vaurionkestävyyttä. Tämä parantaa renkaan kestävyyttä ja rungon pitkäikäisyyttä sekä matkustusmukavuutta.
URBANMAX COMMUTERin sisäpinnalle on upotettu RFID (radiotaajuinen etätunnistus) -siru. Se auttaa palveluntarjoajia, jälleenmyyjiä ja liikennöitsijöitä hallitsemaan renkaitaan tehokkaammin. Kalustopäälliköt saavat tarkkoja tietoja renkaista, niiden suorituskyvystä ja rungon hallinnasta. Sen ansiosta säästyy myös aikaa rutiininomaisista huoltotarkistuksista, kun renkaasta tulevat tiedot kertovat mahdollisista toimenpiteitä vaativista ongelmista.
Renkaassa on myös IntelliMax-urat, jotka vähentävät pinnan kulumista ja parantavat pitoa ja vakautta. Flexomatic-lamellit ja lukittuvat pinnan lohkot parantavat pitoa jarrutuksen aikana. 3D-lamellit lukkiutuvat toisiinsa ja rajoittavat lohkojen liikkumista. Tämä parantaa kilometritulosta ja takaa erinomaisen pidon talvikeleillä. Rengas on myös 3PMSF (kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale) -sertifioitu talvikäyttöön ja auttaa pitämään ihmiset liikkeellä vuoden ympäri.
Uusi rengas voidaan pinnoittaa täysin uudelleen, mikä tuo lisäetua kalustoille, joissa halutaan hyödyntää URBANMAX COMMUTERia. Sen uudelleenpinnoitettavuus kuuluu sen useisiin kestäviin ominaisuuksiin. Se pidentää renkaan käyttöikää sekä vähentää valmistuksessa käytettävän raakaöljyn2 ja kaatopaikalle päätyvän jätteen määrää.
Joukkoliikenteen suosio kasvaa räjähdysmäisesti kaikkialla Euroopassa
Reportit ennustavat linja-autopalveluiden kysynnän kasvavan räjähdysmäisesti seuraavien neljän vuoden, keskimäärin 4,44 % vuodessa vuoteen 20273. Matkustamisen ja turismin kasvu sekä valtioiden kannustimet ovat kaksi syytä ennustetulle kasvulle.
Suuri osa seutuliikenteen kysynnästä tulee pandemian jälkeisestä hybridityöskentelyn trendistä. Päivittäisiä työmatkalaisia on vähemmän, ja kun työntekijät päättävät mennä lähitöihin kaupunkiin, suurempi osa heistä valitsee liityntäpysäköintipalveluita pienentääkseen hiilijalanjälkeään ja välttääkseen ajamista ruuhka-aikoina.
URBANMAX COMMUTER on suunniteltu erityisesti nykyaikaisten, seutuliikenteen linja-autoreittien teknisiin tarpeisiin. Se on myös varustettu Goodyearin Electric Drive Ready -merkillä, joka osoittaa, että se soveltuu uusimman sukupolven linja-autoille. Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla nollapäästöisten linja-autojen osuus oli 30 % linja-autojen myynnistä Euroopassa4. Tämä korostaa keskeisille nollapäästöreiteille valmiiden renkaiden merkitystä. Euroopan lainsäätäjät ovat asettaneet tavoitteeksi lopettaa uusien polttomoottorikäyttöisten linja-autojen myynti vaiheittain vuoteen 2027 mennessä.
Maciej Szymański, Marketing Director Commercial Europe Goodyearilta kommentoi seuraavasti: ”Goodyear laajentaa valikoimaansa URBANMAX COMMUTER -mallilla havaittuaan seutuliikenteen yleistymisen. Rengas sisältää kaikki uusimmat rakenteen ja teknologiset innovaatiot. Linja-autoilla on tärkeä rooli hiilestä irtautumisessa Euroopan kaupungeissa. Tämä rengas luo tehokkaan pohjan nollapäästöliikenteelle ja takaa pidon kaikkina vuodenaikoina 3PMSF-sertifioiden pintakuvionsa ansiosta.”
Lisätietoja
- Suunniteltu nykyaikaisille perinteisille ja sähkölinja-autoille, joita käytetään seutu- ja työmatkaliikenteessä.
- Sisältää Goodyearin uusinta kaluston hallintaan kehitettyä RFID-teknologiaa.
- Täysin pinnoitettu linja-auton rengas tuo lisäetuja liiketoimintaan.
Viitteet
(1) 8 t akselin kuormituskapasiteetti (kuormitusluokka 156 = 4 000 kg/rengas). Rengaskoko 295/80 R 22.5, kuormitusluokka 156/149 L.
(2) Sisäisten tietojen perusteella.
(3) Eurooppalaisten linja-automarkkinoiden raportti vuosilta 2022–2027: Joukkoliikennepalveluiden kysynnän valtava kasvu ja vahvasti kasvava matkailu ja turismi edistävät kasvua.
(4) 30 % Euroopassa rekisteröidyistä kaupunkiliikenteen linja-autoista ovat nyt nollapäästöisiä. VDL johti sähkölinja-automarkkinaa vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla.