Scania V8 – Uusi kuningas!

General Motors toi 2,8-litraisen Duramax dieselmoottorin tarjolle uutena vaihtoehtona GMC Canyon- ja Chevrolet Colorado –malleihin Amerikan markkinoille vuodelle 2016.

Nyt ensimmäistä kertaa Amerikassa lava-auton voimanlähteeksi sovitettavan nelisylinterisen, EGR-pakokaasujen kierrätyksellä ja pakokaasujarrulla varustetun koneen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 135 Kw (181 hv) / 3400 r/min ja vääntömomentiksi kiitettävät 500 Nm / 2000 r/min. Moottorin jatkeena on GM:n 6-portainen, värinänvaimentimella varustetulla momentinmuuntimella varustettu Hydra-Matic 6L50 automaattivaihteisto.

Valmistaja ilmoittaa takavetoisten mallien maantie kulutuslukemaksi 25 mailia per gallona (9.4l/100km) ja nelivetoisien 23 mailia per gallona (10.2l/100km).

GM:n mukaan matalaan kulutuslukemaan ylletään muuttuvalla siipigeometrialla varustetun ahtimen ja keraamisten hehkutulppien ansiosta.

Valmistajan mukaan nelivetoiset dieselmallit toimitetaan tuoreimmalla automaattisesti kytkeytyvällä nelivetojärjestelmällä.

GM valmistaa nelisylinteriset dieselmoottorinsa Thaimaassa sijaitsevassa moottoritehtaassaan. Tuotantoyksiköstä valmistuvat myös Isuzun D-Max –malleissa käytettävät 2,5- ja 2,8 -litran dieselit.

Mallien Euroopan mallistoon saattaminen GM:n puolesta on teknisistä yhteyksistä huolimatta epätodennäköistä