Euroopan liikennejärjestelmä kohtaa ennennäkemättömän haasteen: ammattikuljettajien puutteen, joka on jo häiritsemässä toimitusketjuja koko mantereella.
Vuonna 2024 yli 426 000 kuorma-autonkuljettajan paikkaa jää täyttämättä EU:ssa. Tämän määrän arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2028 mennessä.
Näiden lukujen taustalla on monimutkainen yhdistelmä tekijöitä, kuten tiukentuvat viisumisäännöt ja ikääntyvä työvoima sekä ammatin houkuttelevuuden väheneminen nuoremmissa sukupolvissa.
Ellei teollisuus ja päättäjät toimi yhdessä, Euroopan talouden moottori uhkaa hidastua - ei tavaroiden puutteen, vaan ihmisten puutteen vuoksi.
Nykyinen todellinen pullonkaula on juridinen, ei motivaatioon liittyvä. Viisumisäännöt ja työlupavaatimukset ovat tiukentuneet merkittävästi viimeksi kuluneiden vuosien aikana. Rajoitteet hidastavat päteviä kuljettajia tuloa tarpeeseen.
Euroopassa ammatti on nuoremmille sukupolville vähemmän houkutteleva. Monet kokeneista ja lahjakkaista kuljettajista jäävät eläkkeelle tai hakeutuvat paremmin palkattuihin tai vähemmän stressaaviin töihin.
Nuorelle väestölle matkustamisen ja joustavuuden mahdollisuus ei riitä houkutellakseen heitä kuorma-autonkuljettajiksi. Nykyiset poliittiset trendit kehittyvät kohti työvoiman liikkuvuuden ja maahanmuuton tiukentamista, mikä rajoittaa pääsyä ammattikuljettajiin EU:n ulkopuolelta.
Ilman sääntelymuutoksia, jotka todentavat liikenteen sektorin realiteetteja, sekä pitkän aikavälin lähestymistapaa tämän urapolun tekemiseksi houkuttelevammaksi, puute ei helpotu itsestään.
Ainoa tapa pitää kuljettajat, säilyttää vakaus ja palvelun laatu on keskittyä ihmisiin kaikkien toimintojen keskiössä: heidän hyvinvointiinsa, turvallisuuteensa, työolosuhteisiinsa, tyytyväisyyteensä ja ammatilliseen kasvuunsa.
Teknologia tukee kuljettajaa
Ammattikuljettajille kuorma-auto ei ole vain ajoneuvo – se on heidän työpaikkansa. Sen pitää olla urvallinen, mukava ja varustettu markkinoiden uusimmilla teknologioilla. Ne parantavat kuljettajien ajon ja levon mukavuutta.
Kuljettajien hyvinvointi ei ole kustannus – se on investointi, itse asiassa yksi parhaista, mitä voit tehdä.
Modernit kuorma-autot parantavat fyysistä mukavuutta, turvallisuutta ja päivittäisiä työolosuhteita kuljettajille. Automaatioon ja digitaalisiin työkaluihin liittyvät ominaisuudet vähentävät väsymystä ja helpottavat tehtäviä. Toiminnallisesta näkökulmasta moderni kalusto parantaa myös tehokkuutta, luotettavuutta ja polttoainetalous – se hyödyttää sekä kuljettajaa että yritystä.
Palkka on edelleen tärkeä, mutta ilman kunnioitusta ja oikeita olosuhteita mikään palkka ei pidä ihmisiä pitkällä aikavälillä.
Poitiikan ja teollisuuden yhteinen vastuu
Kuljettajapuute ei helpotu itsestään.
Yksi vaihtoehto voisi olla lakisääteisten vaatimusten helpottaminen EU:n ulkopuolisille kuljettajille.
Lyhyellä aikavälillä kuorman painosääntöjen parempi yhdenmukaistaminen ja vahvempi tuki yhdysliikenteelle voisivat parantaa tehokkuutta ja auttaa yrityksiä toimimaan jo olemassa olevan työvoiman kanssa samalla, kun pitkäaikaisia ratkaisuja rakennetaan.
Vähintään yhtä tärkeää on, että näitä keskusteluja ei pitäisi käydä vain Brysselissä, vaan myös osallistaa logistiikkayritykset ja teollisuusjohtajat suoraan niin, että politiikka heijastaa todellisia haasteita, nykyisiä näkemyksiä ja käytännöllisiä ratkaisuja, ei vain teoriaa, vaan myös käytännössä.
Perusasiat, kuten lepoalueet, suihkut, odotustilat tai turvallinen pysäköinti, riippuvat siitä, miten alueita hallitaan, ja juuri tässä tarvitaan kumppanuutta.
- Kun asiakasodotukset jatkuvasti kasvavat, kuljettajapula syvenee, ja yhä harvempi valitsee kuorma-autonkuljettajan ammatin, kohtaamme entistä suurempia haasteita toimialana. Tällä hetkellä kuljettajien olosuhteet tunnustetaan, mutta todellinen yhteistyö jää vielä jälkeen, Girtekan toimitusjohtaja Mindaugas Paulauskas tiivistää.
Sääntely on todellinen pullonkaula
Nykyinen todellinen pullonkaula on juridinen, ei motivaatioon liittyvä. Viisumisäännöt ja työlupavaatimukset ovat tiukentuneet merkittävästi verrattuna vain muutamaan vuoteen sitten.
Nykyiset poliittiset trendit liikkuvat kohti työvoiman liikkuvuuden ja maahanmuuton tiukentamista, mikä rajoittaa pääsyä ammattikuljettajiin EU:n ulkopuolelta.
Ilman sääntelymuutoksia, jotka todentavat liikenteen sektorin realiteetteja, sekä pitkän aikavälin lähestymistapaa tämän urapolun tekemiseksi houkuttelevammaksi, puute ei helpotu itsestään.
Yksi vaihtoehto voisi olla lakisääteisten vaatimusten helpottaminen EU:n ulkopuolisille kuljettajille. Tämä auttaisi käsittelemään puutetta realistisella ja pitkäaikaisella tavalla.
Lyhyellä aikavälillä kuorman painosääntöjen parempi yhdenmukaistaminen ja vahvempi tuki yhdysliikenteelle voisivat parantaa tehokkuutta ja auttaa yrityksiä toimimaan jo olemassa olevan työvoiman kanssa samalla, kun pitkäaikaisia ratkaisuja rakennetaan.
Vähintään yhtä tärkeää on, että näitä keskusteluja ei pitäisi käydä vain Brysselissä, vaan myös osallistaa logistiikkayritykset ja teollisuusjohtajat suoraan niin, että politiikka heijastaa todellisia haasteita, nykyisiä näkemyksiä ja käytännöllisiä ratkaisuja, ei vain teoriaa, vaan myös käytännössä.
- Tällä hetkellä kuljettajien olosuhteet tunnustetaan, mutta todellinen yhteistyö jää vielä jälkeen,” M. Paulauskas tiivistää.
Tietoa Girtekasta
Girteka on suurin eurooppalainen yksityinen kuljetusyritys, joka toimittaa yli 700 000 täyttä kuorma-autokuormaa (FTL) vuosittain eri puolilla Eurooppaa käyttäen 6 000 modernia EURO 6 kuorma-autoa ja 7 000 perävaunua.



