Pohjoismaisen kaasutankkausasemaverkoston nopea laajeneminen jatkuu, kun energiayhtiö Gasum avaa uuden aseman Ruotsin Mariestadiin. Nesteytettyä maakaasua ja biokaasua tarjoava asema on Gasumin seitsemäs raskasta liikennettä palveleva tankkausasema Ruotsissa ja yhtiön ensimmäinen asema Länsi-Götanmaan läänissä. Asema on osa yhtiön suunnitelmaa laajentaa pohjoismaista kaasutankkausasemaverkostoa kattamaan 2020-luvun alkuun mennessä kaikkiaan 50 raskasta liikennettä palvelevaa tankkausasemaa ja siten vastata puhtaampien polttoaineratkaisujen kasvavaan kysyntään.
Gasumin uusi kaasutankkausasema Mariestadissa otetaan käyttöön 13.12.2019. Uusi asema on osa kaasutankkausasemien verkostoa, joka tarjoaa Ruotsissa toimiville logistiikkayhtiöille nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä sekä nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä. Verkostolla on tärkeä merkitys siirryttäessä kohti puhtaampaa huomista, koska nyt myös raskaille ajoneuvoille on tarjolla vähäpäästöistä polttoainetta. Uudet tankkausasemat sijoittuvat liikenteen keskeisiin solmukohtiin helpottamaan logistiikkayhtiöiden siirtymistä puhtaampiin polttoainevaihtoehtoihin. Gasumin nykyinen tankkausasemaverkosto Ruotsissa ulottuu Östersundista Kristianstadiin ja jatkaa yhä kasvuaan.
“Mariestadin tankkausaseman sijainti tukee kuljetuksiamme erinomaisesti. Asiakkaamme arvostavat nesteytettyä kaasua suuresti polttoaineena, koska sen avulla päästään merkittäviin päästövähennyksiin. Ajamme tällä hetkellä Gasumin toimittamalla polttoainesekoituksella, jossa on 50 prosenttia biokaasua ja 50 prosenttia maakaasua”, kertoo kuljetusyhtiö Bremans Åkeri AB:n toimitusjohtaja Tommy Breman. “Meillä on nykyisin yksi kaasukäyttöinen kuorma-auto ja olemme parhaillaan hankkimassa toista Ruotsin ympäristöviranomaisen ‘Klimatklivet’-ilmastoinvestointiohjelman tuella.
Ruotsalaiset logistiikkayhtiöt investoivat ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen
Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen etenkin raskaasta liikenteestä on yhä tärkeämpi osa ilmastonmuutoksen torjunnan tehostamistoimia. Raskas liikenne aiheuttaa noin 30 prosenttia Euroopan unionin tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä. Nesteytetty maakaasu (LNG) ja nesteytetty biokaasu ( LBG) voivat auttaa merkittävästi tämän osuuden vähentämisessä. Ruotsi on asettanut kansallisen tavoitteen vähentää tieliikennepäästöjä 70 prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
EU hyväksyi tänä vuonna uudet päästönormit, joiden mukaan raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä on alennettava vuodesta 2025 alkaen 15 prosentilla ja vuodesta 2030 alkaen 30 prosentilla. Uudet päästötavoitteet lisäävät nesteytetyn maakaasun ja nesteytetyn biokaasun kaltaisten vähäpäästöisten polttoainevaihtoehtojen kysyntää. Esimerkiksi LNG:tä käyttämällä kasvihuonepäästöjä voidaan vähentää noin 20 prosenttia verrattuna perinteisiin polttoaineisiin ja LBG mahdollistaa jopa 85 prosentin päästövähenemän.
“Tarve vähentää päästöjä on nyt todellisempi kuin koskaan, ja ilmastotyöhön osallistuminen koskee aivan kaikkia. Gasum investoi pohjoismaisen kaasutankkausasemaverkoston kehittämiseen, jotta pystymme tarjoamaan logistiikkayhtiöille puhtaampia polttoainevaihtoehtoja. Jokainen uusi asema on askel kohti tätä päämääräämme, ja on hienoa nähdä, kuinka ympäristöystävällisempien vaihtoehtojen käytöstä on kovaa vauhtia tulossa sääntö eikä poikkeus”, toteaa Gasumin Director Traffic Sweden Mikael Antonsson.
Vaihtoehtoiset polttoaineratkaisut kuten LNG ja LBG auttavat vähentämään kasvihuonekaasu- ja hiukkaspäästöjä, mikä parantaa paikallista ilmanlaatua. Mariestadin uuden tankkausaseman lähistöllä Lidköpingissä sijaitsee Gasumin biokaasulaitos, jossa tuotettua biokaasua jalostetaan myös nesteytettyyn muotoon. Paikallisesti tuotettua LBG:tä pääsee pian tankkaamaan Mariestadin uudella asemalla. LNG:n ja LBG:n kasvava kysyntä nopeuttaa pohjoismaisen kaasutankkausasemaverkoston laajenemista entisestäänkin, ja tämä verkosto muodostaa sillan hiilineutraaliin yhteiskuntaan. Gasumin Ruotsissa sijaitsevien kaasutankkausasemien määrän odotetaan kasvavan 12 asemaan alkuvuoteen 2020 mennessä.