Kaikille Gasgridin yhdessä kansainvälisten kumppaniensa kanssa edistämille vedynsiirtohankkeille myönnettiin Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa (CEF) -rahoitusvälinetuki.
Rahoitustukea haettiin kolmen hankkeen selvitysvaiheeseen: Nordic-Baltic Hydrogen Corridor -hankkeelle (NBHC), Nordic Hydrogen Route -hankkeelle (NHR) sekä Baltic Sea Hydrogen Collector -hankkeelle (BHC), joista kaikille myönnettiin rahoitustuki.
Gasgrid haki tukea yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa syksyllä 2024. EU:n energiahankkeiden CEF:n (Connecting Europe Facility) -komitea päätti asiasta 29.1.2025 Euroopan komission esityksestä.
Nordic-Baltic Hydrogen Corridor-hankkeessa kehitetään Suomen Viron, Latvian, Liettuan, Puolan ja Saksan markkinat yhdistävää vetyinfrastruktuuria. Nordic Hydrogen Route-hankkeessa kehitetään Suomen ja Ruotsin välistä vetyinfrastruktuuria Perämeren rannikolle. Baltic Sea Hydrogen Collector-hankkeessa kehitetään merenalaista vetyinfrastruktuuria, jolla yhdistetään Suomen ja Ruotsin ja Keski-Eurooppaan markkinat. Nämä kolme hanketta pyrkivät luomaan erinomaiset investointiedellytykset puhtaan sähkön, vedyn ja vedyn jatkojalostuslaitoksille kansallisesti ja laajemmalle Itämeren alueelle.
”Uutinen on erittäin positiivinen Suomen ja koko Euroopan vetytalouden näkökulmasta. Päätös osoittaa, että Suomi ja Itämeren alue on strategisesti merkittävä ja erittäin kilpailukykyinen alue kehittää vetytaloutta. Tämä päätös auttaa vetymarkkinan kehittymistä ja luo edellytyksiä Gasgridin pitkäjänteiseen työhön edistää Suomen vetytaloutta. Näemme vahvoja signaaleja maakuntiin tulossa olevista vetyhankkeista. Jatkamme strategiamme mukaisesti kansallisen vetyverkon kehittämistä ja samanaikaisesti edistämme kansainvälisten infrastruktuurihankkeiden ja kansainvälisen markkinan rakentamista vetytalouden investointien mahdollistamiseksi Suomeen”, iloitsee Gasgridin vetykehityksestä vastaava johtaja Sara Kärki.
Hankkeiden jatkoselvitystyöhön 51,4 miljoonaa euroa
Euroopan komissio myönsi hankkeille yhteisen edun mukaisen hankkeen (PCI) aseman huhtikuussa 2024 ja nyt yhteensä 51,4 miljoonaa euroa.
Nordic-Baltic Hydrogen Corridor -hanke (NBHC) sai tukea yhteensä 6,8 miljoonaa euroa.
Nordic Hydrogen Route -hanke (NHR) sai 29,4 miljoonaa euroa.
Baltic Sea Hydrogen Collector -hanke (BHC) sai 15,3 miljoonaa euroa.
Hankkeet arvioitiin kriteereillä, joissa korostuivat ensisijaisuus ja kiireellisyys, kypsyys, laatu, vaikutus ja toimialan kiihdyttävä vaikutus. Euroopan komissio katsoi, että kaikki kolme hanketta edistävät hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja EU:n ilmasto- ja energiatavoitteiden saavuttamista ja helpottavat integroitujen, kilpailukykyisten ja avointen rajat ylittävien vetymarkkinoiden luomista.
”Päätös on hieno asia Suomelle. Kilpailu infrastruktuurirahoituksesta on kovaa EU:ssa ja siksi tämä päätös on hieno osoitus projektiemme laadukkaasta työstä ja potentiaalista edistää EU:n energiaomavaraisuutta, energiaturvallisuutta sekä mahdollisuuksia tukea puhdasta siirtymää”, jatkaa Kärki.
Lue lisää:
Nordic Hydrogen Route - Bothnian Bay (NHR): Nordic Hydrogen Route - Bothnian Bay
Nordic-Baltic Hydrogen Corridor (NBHC): Nordic-Baltic Hydrogen Corridor
Baltic Sea Hydrogen Collector (BHC): The Baltic Sea Hydrogen Collector
CEF: Connecting Europe Facility, eli Verkkojen Eurooppa tarjoaa rahoitustukea muun muassa energiaverkkojen kehittämiseen. Tällä hakukierroksella eri energiainfrastruktuurihankkeille myönnettiin EU-rahoitusta yhteensä 1,2 miljardia euroa.
Gasgrid on kaasujen siirrosta ja siirtojärjestelmästä vastaava verkonhaltija Suomessa ja kansallisen vetyverkon rakentaja. Tarjoamme asiakkaillemme turvallista, luotettavaa ja kustannustehokasta kaasujen siirtoa. Kehitämme aktiivisesti ja asiakaslähtöisesti siirtoalustaamme, palveluitamme ja kaasumarkkinoita edistääksemme tulevaisuuden hiilineutraalia energia- ja raaka-ainejärjestelmää. Gasgrid-konsernin muodostavat valtio-omisteinen emoyhtiö Gasgrid Finland Oy sekä tytäryhtiöt Gasgrid vetyverkot Oy ja Floating LNG Terminal Finland Oy. Lue lisää: gasgrid.fi