Gacha on maailman ensimmäinen kaikissa sääoloissa toimiva itseohjautuva robottibussi. Ainutlaatuista Gachassa on juuri sen kyky toimia luotettavasti silloinkin, kun olosuhteet ovat vaikeat – pimeässä, sateella, lumessa tai sohjossa. Bussin alla rullaavat Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat varmistavat osaltaan, että matka etenee turvallisesti ja vaivattomasti myös äärioloissa.
Hankalat sääolosuhteet ovat toistaiseksi estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, sillä ajoneuvot on kehitetty ja testattu lämpimissä olosuhteissa. Gachassa on käytössä täysin uutta ohjausteknologiaa, jonka toimivuus on varmistettu Lapin arktisissa olosuhteissa. Tämän ansioista sillä on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna. Tyylikäs Gacha on uuden sukupolven vallankumouksellinen kulkuneuvo, jonka takana ovat suomalainen Sensible 4 ja japanilainen MUJI.
- Halusimme kehittää itseohjautuvan bussin, joka toimii varmasti ja luotettavasti kaikkein pahimmillakin keleillä. Poikkeavissa olosuhteissa olennaista on myös se, että auton ja tien rajapinta on kunnossa. Tässä mielessä Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat olivat meille luonteva valinta ja ne täydentävät kokonaisuutta erinomaisesti, sanoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.
Ääriolosuhteisiin kehitetyt Nokian Hakkapeliitat ovat syntyneet vuosikymmenten kokemuksella vaativista ja vaihtelevista olosuhteista. Ne on tehty kulkemaan kaikkialla, missä keliolot saattavat muuttua äkillisesti. Talvirenkaiden turvallisuus viritetään huippuunsa lumen, jään ja sohjon keskellä maailman suurimmassa talvirenkaiden testikeskuksessa, White Hellissä. Yli 200 pakkaspäivää vuodessa takaavat ankarat mutta otolliset olosuhteet testata ja kehittää maailman turvallisimpia talvirenkaita.
Robottiautot tarvitsevat huippuluokan renkaita
Rengas on ajoneuvon ainut kontaktipinta tiehen ja siksi tärkeä turvallisuuteen vaikuttava tekijä – myös itseohjautuvissa autoissa. Eurooppalaisista autoilijoista lähes 60% kokee talvirenkaiden olevan auton tärkein turvavaruste, käy ilmi Nokian Renkaiden Euroopassa hiljattain teettämästä tutkimuksesta. Millaisia renkaita tulevaisuuden kulkuneuvoissa sitten tarvitaan?
- Autoteollisuudessa tapahtuu lähivuosina paljon. Liikenne verkottuu ja autonomiset robottiautot tulevat osaksi arkea. Tällaisten itseohjautuvien ajoneuvojen ohjausjärjestelmät tarvitsevat huippuluokan renkaita ja monipuolista dataa renkaiden toiminnasta, jotta ajosta voidaan tehdä ennakoivaa ja turvallista kaikissa olosuhteissa. Kehittämällä uudentyyppisiä palveluita ja älykkäitä rengasteknologioita voimme vastata tulevaisuuden liikenteen ja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, sanoo Nokian Renkaiden tuotteista ja teknologioista vastaaja johtaja Jukka Kasi.
Nastattomilla Nokian Hakkapeliitta R3 -talvirenkailla varustettu Gacha-bussi esiteltiin yleisölle maaliskuussa 2019. Kuluvan kevään aikana bussi on tarkoitus ottaa käyttöön matkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa Suomessa. Sensible 4:n ja MUJIn tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021.