MAN - Uudet autot

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation esitteli kahden vetykäyttöisen raskaan kuorma-auton konseptimallia Japan Mobility Show 2025 -tapahtumassa 30. lokakuuta 2025 - 9. marraskuuta 2025.

MFTBC uskoo, että vety on tehokas keino saavuttaa hiilineutraalius kaupallisille ajoneuvoille, jotka osallistuvat raskaaseen kuljetukseen ja pitkiin matkoihin, johtuen sen korkeasta energiatiheydestä, pitkistä toimintamatkoista ja lyhyistä tankkausajoista.

Hyödyntämällä dieseleille yhteisiä komponentteja ja teknologioita, “H2IC” voisi mahdollistaa nopeamman ja sujuvamman siirtymisen vetyajoneuvoihin. Erityisesti H2ICE-teknologia osoittaa erityistä vahvuutta suuritehoisissa sovelluksissa, kuten rakennusajoneuvoissa. “H2IC” toimii paineistetulla vedyllä.

H2FC polttokennosysteemi muuntaa vedyn sähköksi, joka sitten syöttää virtaa sähkömoottorille.

H2FC varastoi veden nestemäisessä muodossa, mikä tarjoaa suuremman tiheyden verrattuna paineistettuun vetykaasuun. Tämä mahdollistaa ajoneuvon, jolla on jopa 1200 kilometrin toimintamatka ja jota voidaan tankata 15 minuutissa ja ilman kompromisseja kuormatilassa.

Japanin ensiesityksenä raskas Fuso H2FC -kuorma-auto on varustettu nestemäisen vedyn säiliöllä, joka on suunniteltu alijäähdytetyn nestemäisen vedyn (sLH2) tankkausta varten.

Daimler Truckin ja Linde Engineeringin, joka on maailmanlaajuinen johtaja teollisuuskaasuissa ja vetyinfrastruktuurissa, yhdessä kehittämä täyttötekniikka eliminoi tarpeen vapauttaa haihtunutta kaasua (haihtunutta vetykaasua) paineistamalla vety tankkauksen aikana. Se myös vähentää haihtumista käytön aikana.

Tämä ratkaisee aikaisemmin nestemäisen vedyn käsittelyssä esiintyneitä haasteita. Lisäksi sLH2 yksinkertaistaa merkittävästi vetyasemien vaatimaa laitteistoa verrattuna paineistettuun vetykaasuun, mikä auttaa vähentämään infrastruktuurikustannuksia ja edistämään vety-yhteiskunnan toteutumista.

MFTBC on toteuttanut yhteistä tutkimusta Iwatani Corporationin kanssa, joka on Japanissa ainoa nestemäisen vedyn toimittaja, sLH2-teknologian vakiinnuttamiseksi Japaniin. sLH2:ta käsitellään tällä hetkellä asianomaisten osapuolten keskuudessa ISO-standardoimisen kehittämiseksi.

Japanissa MFTBC on yhteistyössä Iwatani Corporationin kanssa tutkimassa sLH2-tankkausteknologiaa, sääntelyä ja kaupallistamista, edistäen sLH2-tankkausteknologian vakiinnuttamista maassa.

MFTBC kehittää myös yhteistyöhankkeita ulkoisten yritysten ja organisaatioiden kanssa tukemaan sLH2-tankkausteknologian käyttöönottoa Japanissa.

MFTBC:n osastolla vierailijat voivat tutustua tähän huipputeknologiaan paneelikeskustelussa Iwatani Corporationin kanssa sekä erityisnäyttelyissä vetyteknologioista.

MFTBC, joka on edelläkävijä BEV-ratkaisuissa kevyille kuorma-autoille, aikoo nyt myös osoittaa johtavia tulevaisuuden ZEV-ratkaisuja raskaille kuorma-autoille. JMS-näyttelyosastolla vierailijat voivat kokea MFTBC:n visioiman tulevaisuuden liikennettä esitteleviä näyttelyitä, joissa esitellään asiakkaita ja kumppaneita varten kehitettyjä ratkaisuja.

(Fleet Transport)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!