MAN - Vaihtoautot

Fortum Battery Recycling on aloittanut kaupalliset toiminnot uudessa huipputeknologiaa edustavassa hydrometallurgisessa akkumateriaalien kierrätyslaitoksessaan Harjavallassa, todetaan Fortumin tiedotteessa.

Vasta rakennettu laitos on kierrätyskapasiteetiltaan Euroopan suurin ja se on samalla myös Euroopan ensimmäinen kaupallisen tason hydrometallurginen kierrätyslaitos.

Uusi teollisen mittakaavan laitos helpottaa merkittävästi eurooppalaisten akkuvalmistajien kasvavaa tarvetta kestäville akkumateriaaleille, mikä auttaa osaltaan vähentämään kriittisten raaka-aineiden tuontiriippuvaisuutta Euroopassa.

– Uuden laitoksemme avulla voimme kestävästi tuottaa sähköautojen litiumakkujen ja teollisten akkujen valmistukseen kovasti tarvittuja raaka-aineita, sanoo tiedotteessa Fortumin akkukierrätysliiketoiminnan johtaja Tero Holländer.

– Huipputason hydrometallurgisen teknologiamme ansiosta akkujen mustasta massasta saadaan talteen jopa 95 % arvokkaista metalleista, jotka voidaan palauttaa kiertoon uusien akkukemikaalien tuotannossa.

Fortumin kierrätysprosessissa käytöstä poistuneista litiumakuista ja akkujen valmistusketjussa syntyvistä jätejakeista otetaan talteen kriittiset metallit ja valmistetaan kierrätysraaka-ainetta akkuteollisuuden tarpeisiin.

Laitoksella tuotetaan jo kierrätettyjä akkukemikaaleja kuten nikkeli- ja kobolttisulfaattia, jotka vastaavat asiakkaiden laatuvaatimuksia. Harjavallan hydrometallurgisen laitoksen suunnittelussa on varmistettu toiminnan matala hiilijalanjälki, korkea kierrätysaste sekä huomioitu henkilöstön ja ympäristön kannalta korkeimmat turvallisuusstandardit.

– Kierrätettyjen akkumateriaalien kysynnän uskotaan nousevan dramaattisesti seuraavien vuosien aikana, kun vihreä siirtymä nopeutuu. Samalla EU:n uudet vastuulliset akkusäännökset edellyttävät, että akku-, elektroniikka- ja autovalmistajat lisäävät asteittain kierrätysmateriaalien käyttöä akuissa. Valmistajien täytyy nyt varautua uusiin lakimuutoksiin, sillä ensimmäiset akkumateriaalien, kuten koboltin, nikkelin ja litiumin, talteenottoa koskevat vähimmäisvaatimukset astuvat voimaan vuonna 2026. Oikein ajoitettujen kierrätysteknologia- ja -kapasiteetti-investointiemme ansiosta olemme nyt valmiita vastaamaan näihin vaatimuksiin.

Oma tutkimus- ja kehitystyö

Fortumin akkukierrätysteknologian tukena on sisäinen tutkimus- ja kehitysosasto, ja yhtiö kartoittaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia laajentaa kierrätyskapasiteettiaan Euroopassa.

Maaliskuussa 2023 Fortum Battery Recycling aloitti sähköautojen akkujen kierrätystoiminnan Kirchardtissa, Saksassa. Saksan laitoksen ansiosta Fortum voi nyt tarjota akkujen ja tuotannon jätejakeiden keräämiseen ja kierrättämiseen liittyviä palveluitaan Keski-Euroopassa. Saksan keskus voi esikäsitellä yli 3 000 tonnia akkuja vuodessa, ja se on yhteydessä Harjavallan laitokseen, jossa hydrometallurginen prosessi tapahtuu.

Fortum Battery Recycling työskentelee myös teollisuuden sivuvirtojen kanssa ottamalla talteen kriittisiä akkumateriaaleja metalliteollisuuden sivuvirroista Torniossa toisen uuden hydrometallurgisen prosessin avulla, joka tuottaa nikkeliä välituotteena.

– Päästäksemme EU:n kierrätystavoitteisiin emme voi rajata kierrätysmateriaalin lähdettä pelkästään käyttöikänsä lopussa oleviin akkuihin ja tuotannon jätejakeisiin, sillä se ei yksinkertaisesti riitä valmistajien tarpeisiin. Siksi meidän täytyy hyödyntää kaikki jätevirrat, joissa on mukana kriittisiä metalleja, Holländer sanoo.

Fortumin uusi laitos tukee vahvasti jo olemassa olevaa suomalaista ja eurooppalaista akkutuotannon ekosysteemiä, ja auttaa koko teollisuudenalaa tuottamaan akkuja yhä vastuullisemmin Euroopassa.

(Autotoday)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!