Ajoneuvot eri puolilla maailmaa ovat rullanneet ulos Fordin kokoonpanolinjoilta jo yli sadan vuoden ajan. Tähän asti joku on aina ollut auton ratissa, mutta tilanne saattaa pian muuttua.
Ford kokeilee tekoälyn avulla toimivaa automatisoitua ajoteknologiaa, joka on suunniteltu tehostamaan autojen tuotantoprosessia. Projektissa autot ajavat itse pois kokoonpanolinjalta. Lisäksi ne ajavat itse myös lopputestausasemille ja lataukseen ennen kuin pysäköivät itsensä valmiiksi toimitettaviksi asiakkaille.
E-SELF-projekti kuuluu toimenpiteisiin, joita Ford tutkii valmistellessaan Ford Cologne EV Centre -tuotantolaitosta sähköautojen tuotannon aloitukseen myöhemmin tänä vuonna. Yhtiö on investoinut tehtaan muutostöihin kaksi miljardia dollaria.
"Ford uudistaa ajoneuvovalikoimaansa Euroopassa ja uusien sähköautojemme tuotantotavan tutkiminen on olennainen osa tätä prosessia", sanoo Fordin projektijohtaja Frank Schwarz. "Itseajavan teknologian tuominen kokoonpanolinjalle voisi tukea tehokkuutta ja turvallisuutta samalla, kun työntekijät voivat keskittyä tärkeämpiin tehtäviin."
Ford on käynnistänyt tämän kaksi ja puoli vuotta kestävän kokeilun yhteistyökumppaneidensa Institute of Automotive Engineering of Technische Universität Braunschweigin ja Kopernikus Automotiven kanssa. Liittovaltion talous- ja ilmastonsuojeluministeriö on myöntänyt projektille kahden miljoonan euron rahoituksen.
E-SELF-projektissa käytetään auton ja tehtaan infrastruktuurin välistä kommunikaatiota autojen hallintaan ja valvontaan. Tuotantolaitoksen ympärillä olevat anturit pystyvät tunnistamaan auton tiellä olevat vaaratekijät, kuten henkilöt tai muut autot. Tarvittaessa auton vauhtia hidastetaan tai se pysäytetään kokonaan.
Pelkästään lopputestaukseen voi sisältyä kymmenkunta tai useampia siirtymiä eri paikkojen välillä ennen kuin auto on pysäköity ja valmiina noudettavaksi kuljetukseen.Tekoälyteknologian avulla autot yksinkertaisesti ajaisivat itse tarvittavat siirtymät sekä hoitaisivat latauksen ja pysäköinnin ennen lähtöä kuljetukseen. Menetelmä toimii kaikissa autoissa, joissa on automaattivaihteisto, sähköinen ajonvakautusjärjestelmä, sähköinen käsijarru ja ohjaustehostin. Ainoa tarvittava lisälaitteisto on älykäs viestintäyksikkö, jonka avulla vuorovaikutus tehtaan infrastruktuurin kanssa on mahdollista.
Ford esitteli maaliskuussa uuden sähköisen Explorerin, joka on yhtiön ensimmäinen Euroopassa valmistettava täyssähköinen suuren volyymin henkilöauto – ja ensimmäinen Ford Cologne EV Centressä valmistettava tuote. Vuoteen 2026 mennessä Ford suunnittelee myyvänsä Euroopassa 600 000 sähköautoa vuosittain ja on sitoutunut tarjoamaan täyssähköisen henkilöautomalliston Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.
Lisätietoja
- Ford kokeilee Kölnissä sijaitsevassa Ford Cologne EV Centre -tuotantolaitoksessaan tekoälyteknologiaa, jonka avulla siellä valmistetut sähköautot voivat ajaa pois kokoonpanolinjalta ilman kuljettajaa.
- Automatisoidun teknologian tavoitteena on parantaa tehtaan tehokkuutta ja turvallisuutta. Autot voisivat ajaa itse myös lopputestaukseen ja lataukseen sekä pysäköidä itsensä valmiiksi kuljetusta varten.
- E-SELF on osa tutkimusprojekteja, jotka on suunniteltu Fordin Kölnissä sijaitsevan Cologne EV Centre -tehtaan toiminnan kehittämiseen. Tehtaalla käynnistyy Fordin ensimmäisen Euroopassa valmistettavan täyssähköisen henkilöautomallin, Explorerin, tuotanto tänä vuonna.
- Fordin suunnitelmissa on myydä 600 000 täyssähköautoa Euroopassa vuosittain vuoteen 2026 mennessä. Ford on myös sitoutunut tarjoamaan Euroopassa täyssähköisen henkilöautomalliston vuoteen 2030 mennessä.