Ford Motor Company ja Volkswagen AG laajentavat yhteistyötään, josta ilmoitettiin ensimmäisen kerran viime heinäkuussa. Yhteistyöllä on tarkoitus hyödyntää yhtiöiden vahvuuksia lava-autoissa sekä hyöty- ja sähköajoneuvoissa ja tuoda markkinoille yhteistyömalleja.
Ford suunnittelee ja valmistaa Rangerin pohjalta alliansille vuonna 2022 myyntiin tulevan uuden Volkswagen Amarok lava-auton. Vuodelle 2021 on luvassa Volkswagenin kehittämä ja valmistama uuteen Caddyyn perustuva jakelupakettiauto. Myöhemmin on luvassa Fordin kehittämä tonniluokan pakettiauto. Vuonna 2023 on Euroopan markkinoille tarkoitus esitellä Fordin pitkälle kehitetty täyssähkökäyttöinen automalli, joka perustuu Volkswagenin sähköautoille rakennettuun modulaariseen MEB-pohjalevyyn.
Yhtiöt odottavat myyvänsä kaikkiaan 8 miljoonaa kappaletta yhteistyössä valmistettuja lava-auto- ja kahta pakettiautomallia.
- Yhteistyö laskee tehokkaasti tuotantokustannuksia, mahdollistaa sähkö- ja hyötyautojen laajemman jakelun maailmassa ja kohentaa molemman yhtiön asemaa, toteaa Volkswagen Groupin toimitusjohtaja Herbert Diess.
Volkswagen investoi viime viikolla ajoneuvojen tekoälyä kehittävään Argo AI -yhtiöön, jossa Ford on jo osaomistajana.
Fordin ja Volkswagenin yhteistyö ei sisällä yhtiöiden välisiä osakkuuksia.