(Kuva: Ford)
Ford Performance on kilpaillut ja voittanut erilaisissa moottoriurheilukisoissa Le Mansista Monacoon, Daytonasta Bathurstiin ja Finkesta Ensenadaan. Mutta yksi maapallon vaikeimmista kilpailuista sillä on vielä toteuttamatta – ikoninen Dakar-ralli.
Nyt Ford on ilmoittanut, että on tullut aika täyttää tämä aukko yhtiön mittavassa moottoriurheilun ansioluettelossa. Kilpaversiot Ford Rangerista ja Ranger Raptorista raivaavat tietä Ford Performancen osallistuessa nyt globaalisti myös off-road-kisoihin, mukaan lukien kuuluisa ja pelottava Dakar-ralli vuonna 2024 ja sen jälkeen.
Ensimmäinen askel monivuotisessa ohjelmassa on osallistua ensimmäistä kertaa Dakar-ralliin, päästä maaliin ja oppia kokemuksesta. Ford tekee yhteistyötä pitkäaikaisten kumppaneidensa M-Sportin ja Neil Woolridge Motorsportin (NWM) kanssa ajoneuvojen kehittämisessä, huollossa ja tapahtumien aikana.
Saudi-Arabiassa 5.-19. tammikuuta ajettavan vuoden 2024 Dakar-rallin Rally Raid T+ -luokkaan osallistuu tarkoitukseen rakennettu, erittäin suorituskykyinen Ford Ranger.
Ford Performancen, M-Sportin ja NWM:n yhteinen tiimi kehittää ja testaa vuoden 2023 aikana edellisen sukupolven Rangeriin pohjautuvaa Ranger T1+ -autoa, jossa on 3,5 litran EcoBoost-moottori. Ennen ensi vuoden Dakar-rallia Ranger osallistuu testikilpailuihin, joiden on suunniteltu olevan Espanjan Baja España Aragón ja Marokon Rally du Maroc -rallit heinä- ja lokakuussa tänä vuonna.
Vuoden 2025 Dakar-rallia varten Ford Performance ja M-Sport kehittävät täysin uuden, mittatilaustyönä valmistetun Ranger Raptorin – Euroopan myydyimmän pick-up-mallin suorituskykyisimmän version – joka suunnitellaan ja valmistetaan Dakarin T1+ -luokan sääntöjen mukaan.
M-Sport tunnetaan M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auton johtavana kehittäjänä, ja talli kilpailee autolla FIA:n rallin MM-sarjassa. M-Sport valmistaa myös moottorit vuodesta 2024 lähtien FIA GT3 -luokassa kilpailevaan Mustang GT3 -malliin.
NWM:llä on ollut keskeinen rooli Rally Raid Rangerin alkuvaiheista lähtien tiimin kehittäessä ja rakentaessa autoja Pietermaritzburgissa, KwaZulu-Natalissa. Autot on rakennettu kilpailemaan Etelä-Afrikan Rally Raid -mestaruussarjassa (SARRC) ja eri puolilla maailmaa. Autot täyttävät Dakar T1+ -luokan säännöt täysin.
(AutoToday)