MAN - Vaihtoautot

Uusi Ford Focus -mallisto tarjoaa toisistaan erottuvat, erittäin kattavasti varustellut ja tyylikkäät mallivaihtoehdot asiakkaiden eri tarpeisiin.

Mallin 13,2 tuuman näytöllä varustettu uusimman sukupolven SYNC 4 ‑tietoviihdejärjestelmä ja verkkoon yhdistetty navigointi nostavat ajomukavuuden uudelle tasolle, ja malliin saatavat langattomat Power-Up-päivitykset parantavat autoa ajan kuluessa vaivattomasti.

Uuteen Focukseen on saatavana bensiini- ja dieselmoottorit, EcoBoost Hybrid -kevythybridivoimansiirto sekä EcoBoost Hybrid Flexifuel -voimansiirto.

Uusi ForMallin tuotanto alkaa tammikuussa 2022 ja se lanseerataan Suomessa keväällä 2022.d Focus tarjoaa uutta muotoilua, edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita ja uusia liitettävyysominaisuuksia, jotka nostavat sekä auton omistamisen että ajokokemuksen täysin uudelle tasolle.

Uusi Focus on tyylikkäämpi kuin koskaan, ja siihen on saatavana neljä mallivaihtehtoa – Connected, Titanium, ST-Line ja Active. Jokaisella mallilla on yksilöllisiä, toisistaan erottuvia ominaispiirteitä ja tyyliyksityiskohtia. Focuksen vakiovarustelu on kattava, minkä lisäksi Vignale-varustetaso tarjoaa siihen vielä huippuluokan luksusta ja yksilöllisiä muotoiluominaisuuksia.

Uuden Focus-malliston Suomen hinnat julkaistaan lokakuun aikana.

”Ford Focuksen menestystarina on jatkunut yli 20 vuotta, ja mallin vetovoima on aina perustunut houkuttelevaan muotoiluun ja ensiluokkaiseen ajodynamiikkaan”, sanoo Roelant de Waard Ford of Europen henkilöautoista vastaava johtaja. ”Nyt Focus-asiakkaat voivat nauttia vielä entistä paremmasta digitaalisesta kokemuksesta verkkoon yhdistetyn navigoinnin ja uuden sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmän ansiosta.”

Nykyaikainen ja raikas muotoilu

Uuden Ford Focuksen keula on aiempaa korkeampi ja Fordin ”sininen ovaali” on siirretty konepelliltä etusäleikön keskelle.

Kaikissa Focus-malleissa on vakiona uudet LED-ajovalot, joissa on integroitu sumuvalotoiminto. Tämä mahdollistaa selkeämmän ja sulavamman puskurin muotoilun samalla, kun valoteho paranee. Viisiovisen ja wagon-mallin urheilullista ulkonäköä korostavat tummennetut takavalot. Etuvaloissa on tummempi keskiosa ja erottuva uusi silmukkamainen valokuvio.

Uuden Focuksen eri malliversiot on helppo erottaa toisistaan erityisesti etusäleikön ja puskurin muotoilun ja tyyliyksityiskohtien ansiosta.

- Connected- ja Titanium-malleissa on leveä yläsäleikkö, jossa on kiiltävä kromireunus. Titanium-mallin tunnistaa yläsäleikön kromiyksityiskohdista sekä mattamustasta alasäleiköstä.
- ST-Line -mallin etusäleikkö on hunajakennomainen ja mattamusta. Mallissa on sivuhelmat, takadiffuusori ja hillitty takaspoileri.
- Active-mallin leveämmässä mattamustassa yläsäleikössä on vahvat pystytangot. Syvempi alasäleikkö ja korkeammat sivuaukot täydentävät korotettua maavaraa ja mustia korin suojalistoja.
- Uuden Focuksen Vignale-varustetaso lisää Titanium-, ST-Line- ja Active-malleihin ylellisiä varusteita ja tyyliä. Vignale-varustetasossa on muun muassa korinvärisen viimeistelyn sijaan satiinimainen pinta yläsäleikössä ja sivuaukoissa ja ainoastaan Vignale-varustetasoon saatavat kevytmetallivanteet.
Voimansiirtovaihtoehtoja moneen tarpeeseen

Yhä useampi Focus-kuljettaja pääsee hyötymään Focuksen uusien EcoBoost Hybrid ‑kevythybridimoottorien paremmasta polttoainetehokkuudesta ja suorituskyvystä nyt, kun kevythybridimalli on nyt saatavana myös seitsemänvaihteisella Powershift-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Suomessa myynnissä olevat voimansiirtovaihtoehdot ovat:

- 1.0 EcoBoost 100 hv M6
- 1.0 EcoBoost Hybrid 125 hv M6
- 1.0 EcoBoost Hybrid 125 hv Powershift A7 - UUSI
- 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv Powershift A7 - UUSI
- 1.0 EcoBoost Hybrid Flexifuel 125 hv A7 - UUSI
- 1.5 EcoBlue 120 hv M6/A8

Powershift-vaihteisto mahdollistaa sulavan kiihdytyksen sekä sujuvat ja nopeat vaihteenvaihdot. Vaihteisto pystyy vaihtamaan jopa kolme vaihdetta pienemmälle kerralla nopeiden ja turvallisten ohitusten varmistamiseksi. Ajotilassa Sport automaattivaihteisto pysyy pienemmillä vaihteilla urheilullisemman vasteen tuottamiseksi.

Powershift-automaattivaihteisto pitää hybridimoottorin kierrosnopeuden ihanteellisena ja mahdollistaa Auto Start-Stop ‑järjestelmän toiminnan alle 12 km/h:n nopeudessa, mikä parantaa Focuksen polttoainetaloudellisuutta. 125 hv tehoisen kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustetun kevythybridimallin polttoaineen kulutus (WLTP) on alkaen 5,2 l / 100 km ja CO2-päästöt alkaen 117 g/km.1

Hybridivoimansiirrossa vakiolaturi on korvattu hihnakäyttöisellä integroidulla käynnistysmoottori/generaattorilla (BISG), joka mahdollistaa jarrutuksessa tavallisesti hukatun energian talteenoton ja lataamisen erilliseen litiumioniakustoon. BISG pystyy toimimaan myös sähkömoottorina ja antamaan vääntöapua joko voimansiirron käytettävissä olevan kokonaisväännön lisäämiseksi nopeampaa ohituskiihtyvyyttä varten tai moottorilta vaadittavan työn määrän ja näin polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

Mallin valittaviin ajotiloihin kuuluvat Normal, Sport ja Eco. Ajotilavalinta vaikuttaa kaasupolkimen vasteeseen, sähköiseen ohjaustehostimeen (EPAS) ja automaattimalleissa ajotilanteeseen sopivaan vaihteenvalintaan. Active-malleissa on lisäksi huonolle pidolle varmuutta lisäävä ajotila Slippery (Liukasajo) sekä pehmeille ja upottaville pinnoille suunniteltu ajotila ja Trail-tila (Maastoajo).

Uusimman sukupolven SYNC 4 -järjestelmä ja liitettävyyspalvelut

Uudessa Focuksessa yhdistyvät saumattomasti Fordin uusimmat teknologiat ja liitettävyyspalvelut.

Focus on tähän mennessä suurimman volyymin Ford-henkilöauto, jossa on uusi SYNC 4 ‑tietoviihdejärjestelmä. 5Järjestelmä käyttää kehittynyttä koneoppimisalgoritmia kuljettajien käyttäytymisestä oppimiseen ja antaa sen perusteella ajan myötä älykkäitä ehdotuksia ja tarkemmat hakutulokset.

SYNC 4 -järjestelmää käytetään 13,2-tuumaisen helppokäyttöisen kosketusnäytön avulla, ja intuitiivisen käyttöliittymän ansiosta kuljettajat ovat aina korkeintaan yhden tai kahden painalluksen päässä kaikista tarvitsemistaan sovelluksista, tiedoista tai säädöistä. Uudessa kosketusnäytössä on myös säätimet esimerkiksi lämmitykselle ja tuuletukselle, joita aiemmin käytettiin fyysisillä painikkeilla. Tämä selkiyttää auton keskikonsolia. Järjestelmä on myös langattomasti Apple CarPlay- ja Android AutoTM ‑yhteensopiva, mikä mahdollistaa älypuhelimen toimintojen ja SYNC 4:n saumattoman integroinnin.

Kehittyneen puheentunnistuksen ansiosta matkustajat voivat käyttää puheohjausta 15 eurooppalaisella kielellä. Internet-haut ovat mahdollisia auton FordPass Connect -modeemin ansiosta.

SYNC 4 ‑järjestelmä mahdollistaa myös langattomat Ford Power-Up ‑ohjelmistopäivitykset, jotka parantavat uutta Focusta ajan myötä ja voivat asentaa uutta ohjelmistoa taustalla tai ennalta määritettyinä aikoina. Päivitykset parantavat osaltaan omistuskokemusta, vähentävät korjaamokäyntien tarvetta ja parantavat auton ominaisuuksia, suorituskykyä ja mukavuutta.

Älypuhelimen FordPass-sovelluksen 6 avulla on mahdollista esimerkiksi tarkistaa auton polttoaineen määrä, öljyn käyttöikä ja muita auton tilaa koskevia tietoja sekä paikallistaa ja käynnistää auto etänä. 7 Fordin SecuriAlert‑järjestelmä 8 voi tuoda lisää mielenrauhaa seuraamalla ajoneuvon anturien avulla, jos joku yrittää mennä autoon sisään – vaikka avainta käytettäisiin – ja lähettämällä hälytyksiä käyttäjän puhelimeen.

Uusissa SYNC 4 ‑järjestelmällä varustetuissa Focus-autoissa on veloitukseton Connected Navigation- 8 ja Ford Secure 8 ‑tilausten kokeilukäyttö. Niiden ominaisuuksiin sisältyvät esimerkiksi reaaliaikaiset liikenne-, sää- ja pysäköintitiedot 8sekä paikallinen vaarailmoitusjärjestelmä 3.

Ford Secure ‑tilaus sisältää varastetun ajoneuvon palvelun, 8 joka tarjoaa ympärivuorokautista apua ajoneuvovarkauden varalta, mukaan luettuna seurannan ja takaisinsaannin. Ford Secure ‑tilaus vastaanottaa tulevaisuudessa naapurustohälytyksiä eli ilmoituksia muista alueen SecuriAlert-suojatuista ajoneuvoista ja sijaintihälytyksiä – käyttäjä voi valita alueen rajat ja ilmoituksen tilanteesta, jossa ajoneuvo poistuu alueelta – langattomina Power-Up-päivityksinä myöhemmin.

Verkkoon yhdistetty navigointi 8 sisältää TomTomin toimittamat reaaliaikaiset ja ennakoivat liikennetiedot, ja Garmin® tarjoaa reitinvalinnan autossa ja pilvipalvelussa tehokkaimpien reittien ehdottamiseksi. Reaaliaikaisten säätietojen ansiosta kuljettaja on koko ajan tietoinen reitin ja määränpään olosuhteista. 8 Suurimpien kaupunkien kolmiulotteiset kartat ja tieto pysäköintipakoista auttavat vieraissa ympäristöissä ajamista.

LED-valot ja kuljettajaa avustavat järjestelmät lisäävät ajovarmuutta

Vakiovarusteisissa LED-ajovaloissa on ajovaloautomatiikka. 3 Kun ajoneuvo havaitsee hiljaisella nopeudella tapahtuvan ohjausliikkeen, aktivoituu leveämpi valokeila pysäköinnin helpottamiseksi. 3 Lisäksi saatavana oleva huippuluokan Dynamic Pixel LED ‑ajovalo sisältää kehittyneitä ominaisuuksia:

- Häikäisemättömät kaukovalot 3 tunnistavat vastaan tulevan liikenteen eteen asennetulla kameralla ja tuottavat häikäisemättömän pisteen valokiilassa estämällä säteet, jotka muuten loistaisivat toisten tienkäyttäjien silmiin
- Dynaaminen kaarreajo-ominaisuus 3 lukee edessä olevaa tietä etukameran avulla ja valaisee tien sisäkaarteen kasvattaen näkökenttää
- Huonon sään valo 3 vaihtaa valokuviota näkyvyyden parantamiseksi, kun tuulilasinpyyhkijät aktivoidaan
- Liikennemerkkeihin perustuva valo 3 tunnistaa liikennemerkit etukameralla ja säätää valokuviota niiden perusteella valaisten pyöräilijät ja jalankulkijat paremmin risteyksissä ja kiertoliittymissä

Uudessa Focuksessa on myös kattava joukko kehittyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita.

Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä 3 valvoo kuljettajan kuolleista kulmista takaa lähestyviä ajoneuvoja ja pystyy varoittamaan kuljettajaa vastaohjauksella, jos aiottu kaistanvaihto voi aiheuttaa törmäyksen. Järjestelmä etsii ajoneuvoja viereisiltä kaistoilta aina 28 metriin asti taaksepäin 20 kertaa sekunnissa, ja toimii 65‑120 km/h:n nopeuksissa.

Focuksessa uutta on myös perävaunun huomioon ottava kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, 3 jossa kuljettaja voi syöttää SYNC 4 ‑kosketusnäytön avulla vedettävän perävaunun pituuden ja leveyden. Järjestelmä huomioi tämän automaattisesti ja varoittaa kuljettajaa, jos vedettävän perävaunun kuolleessa kulmassa on toinen ajoneuvo.

Uusi risteävän liikenteen avustin 3 tarkkailee edessä olevaa tietä etukameran ja tutkan avulla rinnakkaisilla kaistoilla vastaan tulevia ajoneuvoja mahdollisen törmäämisen varalta. Järjestelmä voi käyttää jarruja automaattisesti 30 km/h:n nopeuteen asti onnettomuuksien estämiseksi tai minimoidakseen niiden vaikutukset, kun kuljettaja kääntyy vastaan tulevan ajoneuvon kulkureitille esimerkiksi risteyksessä. Järjestelmä ei tarvitse tiemerkintöjä tai liikennemerkkejä toimiakseen, ja se toimii myös yöllä ajovalot päällä.

Lisäksi saatavana on uusi paikallinen vaarailmoitusjärjestelmä,3 joka voi ilmoittaa kuljettajalle tiellä vastaan tulevasta vaaratilanteesta jo ennen kuin se tulee näkyviin mutkan tai muiden ajoneuvojen takaa, ja aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go ‑toiminnolla, liikennemerkkien tunnistuksella ja kaistanpitoavustimella 3 vaivattomaan ajamiseen pysähtelevässä liikenteessä. Törmäyksenestoavustin ennakoivalla jarrutuksella 3 auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksen ajoneuvoihin, jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin tai minimoimaan törmäyksen seuraukset, ja aktiivinen pysäköintiavustin 2 3 käyttää vaihteenvalitsinta, kaasua ja jarrua ja mahdollistaa auton täysin automaattisen liikkumisen yhdellä painikkeen painalluksella.

Uusissa Focus-malleissa on myös takamatkustajan hälytys, joka auttaa kuljettajia välttämään lasten tai lemmikkien unohtamisen autoon muistuttamalla takaistuimien tarkistamisesta, jos takaovet on avattu matkan alussa.

Focus Wagon – käytännöllisempi kuin koskaan

Asiakkailta saadun palautteen seurauksena uuden Focus Wagonin tavaratilaan on tuotu joukko innovatiivisia uusia ominaisuuksia

Tavaratilassa on laadukas matto, joka on lyhyiden kuitujen ansiosta helpompi puhdistaa. Tavaratilan sivulla oleva kuormaverkko pitää pienemmät tavarat paikoillaan ajon aikana, ja kaksois-LED-valot valaisevat tavaratilan paremmin hämärässä.

Säädettävässä kuormalattiassa on nyt keskisarana, jonka avulla sen voi taittaa 90 asteen kulmaan lukittuvaksi pystytilajakajaksi kahden erillisen tilan luomiseksi ja tavaroiden pitämiseksi paremmin paikallaan.

Kuormatilassa on nyt myös märkäalue, jossa kuormalattian verhoilu on vedenkestävä esimerkiksi märkäpukuja ja sateenvarjoja varten. Vedenkestävän verhoilun voi irrottaa sen helppoa kuivaamista tai puhdistamista varten, ja alueen voi sulkea erilleen muusta tavaratilasta lattia alas taitettuna tai erottaa pystyjakajalla märäksi ja kuivaksi alueeksi.

Lisäksi Focus Wagonin tavaratilassa on nyt ”pikaohje”-merkinnät yksinkertaistetuilla kaavioilla, jotka selittävät kuljetustilan eri toimintoja. Merkintä selittää yksinkertaisesti ja selvästi ominaisuudet ilman, että käyttäjän tarvitsee katsoa ohjeita omistajan oppaasta.

Uusi Focus ST

Ford esitteli myös uuden Focus ST -mallin. Ford Performancen kehittämä Focus ST on saatavana viisiovisena ja wagon-mallina.

Uuden Focus ST:n rohkea ulkomuoto korostaa entisestään sen suorituskykyistä luonnetta. Yksityiskohtia ovat muun muassa ylempi hunajakennomainen etusäleikkö, suuret sivuaukot, sivuhelmat ja aerodynaamisesti optimoidut spoilerit alapuskurissa ja katon takaosassa. Mallissa on vakiona uudet 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sisällä Focus ST:ssä ovat täysin uudet, Fordin insinöörien suunnittelemat Performance-istuimet, jotka tarjoavat tukea ja mukavuutta niin radalla kuin arkiajossa. Johtava selkärangan terveyden organisaatio Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) (terveempien selkien kampanja) on antanut istuimille hyväksyntämerkinnän. Istuin on säädettävissä sähköisesti 14 suuntaan ja sen ristiselän tuki neljään suuntaan. Tämä auttaa kuljettajia löytämään ihanteellisen ajoasennon.

Uuden Focus ST:n voimanlähteenä on 2,3-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa 280 hv tehoa ja 420 Nm vääntöä.

Muita suorituskykyisiä ajoteknologioita ovat suorituskykyä kaarreajossa ja pitoa kiihdyttäessä parantava sähköinen tasauspyörästön lukko sekä saatavana oleva sähköisesti ohjattu iskunvaimennus, joka valvoo ohjausta, jarrutusta, jousitusta ja koria 500 kertaa sekunnissa ja säätää iskunvaimennusta ihanteellisen ajomukavuuden ja kaarreajon hallinnan tuottamiseksi. ST-malleissa on Dynamic Pixel LED -ajovalot, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja lisäksi valittavissa ajotiloissa Track-ajotila, joka tuottaa optimoidun sähköisesti tehostetun ohjauksen reagoinnin, aggressiivisemman kaasun virityksen ja enemmän toimintavapautta, ennen kuin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä puuttuu asiaan.

1
Ford Focus 125-hevosvoimaisen ja 1,0-litraisen EcoBoost Hybridin viralliset CO2-päästöt 117–125 g/km ja virallinen polttoaineenkulutus 5,2–5,5 l / 100 km WLTP.

Ford Focus 155-hevosvoimaisen ja 1,0-litraisen EcoBoost Hybridin viralliset CO2-päästöt 120–128 g/km ja virallinen polttoaineenkulutus 5,3–5,7 l / 100 km WLTP.

Ford Focus 100-hevosvoimaisen ja 1,0-litraisen EcoBoostin viralliset CO2-päästöt 121–125 g/km ja virallinen polttoaineenkulutus 5,4–5,5 l / 100 km WLTP.

Ford Focus 120-hevosvoimaisen ja 1,5-litraisen EcoBluen viralliset CO2-päästöt 111–130 g/km ja virallinen polttoaineenkulutus 4,2–5,0 l / 100 km WLTP.

Ford Focus ST 280-hevosvoimaisen ja 2,3-litraisen EcoBoostin viralliset CO2-päästöt 182–183 g/km ja virallinen polttoaineenkulutus 7,9–8,0 l / 100 km WLTP.

CO2-päästöt ja polttoaineenkulutus voivat vaihdella yksittäisillä markkinoilla saatavilla olevissa malliversioissa.

WLTP-päästömittauksessa ilmoitettava polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.

2
Perustuu Fordin analyysiin kilpailijasegmentistä.

3
Kuljettajaa avustavat ominaisuudet ovat täydentäviä toimintoja eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa.

4
Kuorma ja enimmäiskuormitus on rajoitettu painon ja painonjakauman mukaan.

5
Keskity aina ajamiseen. Käytä mahdollisuuksien mukaan aina ääniohjattuja järjestelmiä äläkä käytä kädessä pidettäviä laitteita ajaessasi. Jotkin ominaisuudet voivat lukittua, kun auton vaihde on kytkettynä. Kaikki ominaisuudet eivät ole yhteensopivia kaikkien puhelinmallien kanssa.

6
Ladattava FordPass-sovellus on yhteensopiva tiettyjen älypuhelinalustojen kanssa. Käytöstä voi aiheutua viesti- ja tietoliikennemaksuja. Etäohjausominaisuudet vaativat FordPass Connectin, FordPass-sovelluksen ja mahdollisen Connected-palvelun (lisätietoja FordPassin käyttöehdoissa). Connected-tietoliikennepalvelu ja sen ominaisuudet riippuvat Vodafonen tai Vodafonen kumppanin matkapuhelinverkon saatavuudesta. Kehittyvä teknologia / matkapuhelinverkko / ajoneuvon kapasiteetti voi rajoittaa toiminnallisuuksia ja estää tietoliikennetoimintojen toiminnan. Connected-tietoliikennepalvelu ei sisällä langatonta verkkopistettä.

7
Alueilla, joilla lainsäädäntö sallii.

8
Ominaisuudet saattavat edellyttää aktivointia.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!