28.1.2022 - Uuden täyssähköisen Ford E-Transitin hinnat julkaistiin tänään ja samalla käynnistyi mallin myynti Suomessa. E-Transitin kilpailukykyisen hinnan, kuljetuskapasiteetin ja kantavuuden sekä useiden mallivaihtoehtojen ansiosta Ford uskoo vahvasti uuden täyssähkömallin menestykseen myös Suomessa.
- E-Transitin ominaisuudet ovat luokkansa parhaat. Se on suorituskykyinen, sen sähköinen toimintamatka on pidempi kuin kilpailijoilla ja mallista on saatavana huikea määrä eri versioita. Lisäksi siinä on edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita ja liitettävyysominaisuuksia, jotka helpottavat jokapäiväistä työntekoa – ja kaikki tämä erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Voin vilpittömästi sanoa, että E-Transit asettaa uuden standardin täyssähköisten hyötyajoneuvojen luokassa ja on kuin luotu asiakkaille, jotka haluavat vaihtaa ympäristöystävällisempään kalustoon tinkimättä auton käytännöllisyydestä, sanoo Reima Sievänen, myyntijohtaja, hyötyajoneuvot, Oy Ford Ab.
Laaja täyssähköinen mallisto kilpailukykyiseen hintaan ja eri tarpeisiin
E-Transitin mallisto on erittäin laaja. Yhteensä mallista on saatavana peräti 46 erilaista versiota:
- 3 kokonaismassaa: 3500 kg, 3900 kg ja 4250 kg
- 3 koripituutta: L2, L3, L4
- 3 korimallia Van, Alusta ja Jatko-ohjaamo Van
- 2 kattokorkeutta: H2 ja H3
- 2 eri moottorivaihtoehtoa: 184 hv ja 269 hv
Hinnat alkavat pakettiautomalleissa 64.115 eurosta ja alustamalleissa 62.305 eurosta. Hyötyajoneuvoilla ei enää tämän vuoden alusta ole autoveroa, ja malleihin on mahdollista saada valtion sähköautojen hankintatuki.
Toimintamatka ja suorituskyky luokkansa kärkeä
E-Transitissa on luokkansa johtava jopa 318 km1 toimintamatka (WLTP). Käytettävissä oleva akkukapasiteetti on 68 kWh. Akusto on sijoitettu suojattuun koteloon lattian alle, minkä ansiosta kuormatilasta ei tarvitse tinkiä.
Mallin älykäs ja oppiva Intelligent Range -teknologia arvioi jäljellä olevaa toimintamatkaa. Akusto kertoo jäljellä olevan energian määrän samalla, kun voimansiirron moduuli laskee, paljonko energiaa todellisuudessa käytetään. Intelligent Range -arviot tarkentuvat, kun autolla ajetaan enemmän. Järjestelmä osaa myös ottaa huomioon kuljettajan ajotavan, säätilan ja liikennetiedot.
E-Transitin mukana toimitetaan latauskaapelit sekä normaalilataukseen (AC-vaihtovirta) että pikalataukseen (DC-tasavirta). Auton 11,3 kW laturilla akku on mahdollista ladata nollasta 100 prosentin lataustasoon hieman yli 8 tunnissa. Maksimilatausteho on pikalaturilla jopa 115 kW, jolloin lataaminen 15 prosentista 80 prosenttiin kestää noin 34 minuuttia. 2
Täyssähköisen E-Transitin kapasiteetti ja suorituskyky on omaa luokkaansa. Pakettiautomallin (Van) kuormatilan tilavuus on 9,5 – 15,1 m3 ja nettokantavuus 720 – 1645 kg. Alustamallin nettokantavuus on 1250 – 2015 kg.3 Van- ja Alustamallien 350-malleissa (N1) on 750 kg vetopaino.
Moottorissa on vääntöä 430 Nm ja siihen on saatavana kaksi tehovaihtoehtoa 135 kW/184 hv tai 198 kW/269 hv.
Laaja mallisto, tilat ja kantavuus mahdollistavat myös korinrakennustyöt yritysten erilaisiin tarpeisiin. Tavaratila on samankokoinen kuin polttomoottorimalleissa, joten esimerkiksi nykyisessä Transitissa käytettävät tavaratilan varusteet voi siirtää suoraan E-Transitiin.
Ajomukavuus, turvallisuus ja käytettävyys uudelle tasolle
Täyssähköinen E-Transit on parhaimmillaan käytettäessä autoa säännöllisillä ja ennustettavilla reiteillä päivittäisen ajosuoritteen ollessa noin 160-200 kilometriä ja esimerkiksi kaupunkiympäristön pysähtelevässä liikenteessä, jolloin jarru- ja hidastuvuusenergiaa saadaan otettua talteen akkua varten.
Toimintamatkaan ja ajo-ominaisuuksiin voi vaikuttaa myös ajotilavalinnalla. E-Transitin ajotilat ovat:
- Normaali on oletusajotila, joka sopii arkiajoon ja tarjoaa tasapainoisen ja mukavan ajotuntuman.
- ECO pyrkii maksimoimaan käytettävissä olevan toimintamatkan. Ajotilan käyttöönotto vaikuttaa joihinkin auton ominaisuuksiin, muun muassa kiihdytyksen hallintaan ja ilmastoinnin optimointiin.
- Liukas parantaa pitoa ajettaessa liukkailla pinnoilla.
Ajo- ja käyttömukavuutta lisää auton esilämmitys- tai jäähdytys haluttuun lämpötilaan ennen liikkeelle lähtöä. Ajastuksen voi tehdä joko autosta tai veloituksettoman FordPass Pro -sovelluksen kautta. 4 Toiminnon edellytyksenä on, että auto on latauksessa.
Mallin ajettavuus on erinomainen matalan painopisteen ja tasaisen painojakauman ansiosta. Ajomukavuutta, käytettävyyttä ja turvallisuutta lisäävät myös auton edistykselliset kuljettajaa avustavat teknologiat 5 ja liitettävyysominaisuudet.
E-Transitiin on saatavana myös Pro Power On Board -järjestelmä, jonka avulla auton virtalähteistä on mahdollista ladata tai käyttää laitteita ja työkaluja jopa 2,3 kW teholla. Järjestelmä on ensimmäistä kertaa tarjolla pakettiautosegmentissä Euroopassa.
Ford Power Upin myötä uutta E-Transitia päivitetään jatkuvasti uusilla ja parannetuilla toiminnoilla ja jatkuvilla parannuksilla OTA (Over-The-Air) -päivityksillä.
Vakiona korkea varustetaso
Uusi E-Transit on saatavana varustetasolla Trend, johon sisältyy muun muassa
- 12” kosketusvärinäyttö ja uuden sukupolven SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä
- Navigointi
- Automaatti-ilmastointi
- Avaimeton käynnistys ja keskuslukitus
1 Toimintamatka on mitattu harmonisoidun WLTP-mittaustavan mukaan.
Ilmoitettu WLTP-mittaustavan mukainen polttoaineen / energiankulutus määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä.
2 Toteutuva latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Ne riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston varauksesta ja lämpötilasta sekä peräkkäisten latausten tiheydestä. Suurin hetkellisesti saavutettava latausteho voi poiketa selvästi keskimääräisestä lataustehosta.
Erillisen kotilatausaseman hankinta on suositeltavaa. Autovalmistajan valmistamat tai suosittelemat latauslaitteet on suunniteltu toimimaan optimaalisesti autosi kanssa. Latauslaitetta hankkiessa tulee huomioida myös mahdolliset kiinteistön tuomat rajoitteet auton latausnopeuteen. Saavutettava latausteho voi jäädä auton korkeinta lataustehoa matalammaksi esimerkiksi latausaseman tai kiinteistön sähköliittymän rajoitteiden vuoksi. Kotilatausasema on aina asennettava sähköalan ammattilaisen toimesta.
3 Suurin sallittu kantavuus vaihtelee ja perustuu lisävarusteisiin ja ajoneuvon kokoonpanoon. Nettokantavuudessa on huomioitu kuljettajan paino 75 kg.
4 Ladattava FordPass-sovellus on yhteensopiva tiettyjen älypuhelinalustojen kanssa. Käytöstä voi aiheutua viesti- ja tietoliikennemaksuja.
5 Kuljettajaa avustavat ominaisuudet ovat täydentäviä toimintoja eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa.