
Kasvavalla sähköajoneuvomarkkinalla on yhä vaikeaa pysyä ajan tasalla. Uusia merkkejä nousee esiin, kun taas toiset häviävät.
Nyt Flexis herättää huomiota pakettiautoissa. On kolme pakettiautoa, jotka muistuttavat vahvasti Renault’n malleja. Mutta Flexiksen tarina on paljon enemmän kuin pelkästään alustan käyttöönottoa.
CEO Philippe Divry selittää, että yritys haluaa yhdistää laitteiston, ohjelmiston ja palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.
Yritys perustettiin vasta viime vuonna Renault’n, Volvon ja CMA CGM:n yhteishankkeena, ja sen alkupääoma oli 700 miljoonaa euroa. Ranskalaiset tarjoavat asiantuntemusta pakettiautojen valmistuksessa, kun taas Volvo haluaa osallistua kasvavaan sähköpakettiauto liiketoimintaan.
Alan asiantuntijat ennustavat pakettiautomarkkinalle 40 %:n kasvua seuraavien viiden vuoden aikana E-commerce-buumin vuoksi. Ja että CMA-CGM-Group, miljardiluokan laivayhtiö ja logistiikkayritys, on mukana tässä projektissa, tekee yhteistyöstä entistä mielenkiintoisemman.
Myös CMA CGM:n osallistuminen vaikuttaa loogiselta. Ranskalainen yritys aikoo tulevaisuudessa osallistua viimeisen kilometrin liiketoimintaan ja tuntee tarkasti siellä toimivien palveluntarjoajien vaatimukset.
800-Volt-arkkitehtuuri: Tulevaisuuden takuu DC-nopealatureille
Flexiksen mallit perustuvat uuteen sähköiseen alusta. Ne ovat erityisesti optimoituja kaupunkialueella toimivien pakettipalveluiden tarpeisiin. CEO Divryn mukaan modulaarisesti rakennettu alusta hyödyntää kallista 800-voltista arkkitehtuuria ja on investointi tulevaisuuteen. “Varhemmin tai myöhemmin kaupungeissa tulee olemaan DC-latureita joka puolella. Silloin yritysten ei tarvitse rakentaa omaa latausinfrastruktuuriaan. Ajoneuvoillamme on etuna, että ne voidaan ladata erittäin nopeasti kaikkialla.” Tällä hetkellä pakettiautoilla on kantama jopa 450 kilometeria WLTP-syklissä, ja tulevaisuudessa kantaman odotetaan olevan noin 600 kilometriä.
Yhteiselle alustalle Flexis kehitti yhdessä Renault’n kanssa kolme mallia: Panel Van, Cargo Van ja Step-in Van. Renault markkinoi samoja malleja nimillä Trafic, Trafic Cargo ja Estafette, mutta laajemmalla käyttöspektrillä. Niillä palvellaan muun muassa käsityöläisiä ja muita yrityksiä erityisillä alaan liittyvillä malleilla.
Kolme vaihtoehtoa erilaisiin käyttötarkoituksiin
Flexiksen mallivalikoiman ydin koostuu klassisesta pakettiautosta, Panel Vanista, joka tarjoaa 5,8 kuutiometriä kuormatilaa ja yli 1,2 tonnin hyötykuorman.
Step-In-pakettiauto puolestaan on suunniteltu erityisesti hyvin korkeille stop-and-go-taajuuksille. Alhaisen kynnyksen ansiosta kuljettajan on nopea nousta sisään ja ulos.
Kaikki ajoneuvot on optimoitu nopeaa toimitusta varten, aina korotetusta istuimesta ja kuljetustilaan johtavasta läpiviennistä ergonomisen liukuoven kahvan kautta automaattiseen lukitukseen saakka. Aika on rahaa, ja tavoitteena on 150 toimitettua pakettia per vuoro.
Kolmantena ajoneuvona Cargo Van, suljetulla laatikkorakenteella ja 1,5 tonnin hyötykuormalla, täydentää mallivalikoimaa. Kaikki ajoneuvot valmistetaan Renault’n Sandouville-tehtaalla omalla tuotantolinjallaan.
Flexis ei näe itseään pelkästään ajoneuvojen OEM-valmistajana, vaan kattavana palveluntarjoajana, johon kuuluu myös konsultointipalvelut, digitaaliset palvelut ja toimintojen optimointi. Painopistealueita ovat muun muassa kalustonhallinta, energiatehokkuus ja lataussuunnittelu. Tässä on etuna se, että ajoneuvot ovat täysin verkostoituja ja toimittavat jatkuvasti tietoja, joita keskeinen toimintakeskus Lyonissa valvoo reaaliajassa. Tavoitteena on aina vähentää käyttökatkoja, laskea energiankulutusta ja optimoida reittisuunnitelmia.
Kaluston optimointi ennen ajoneuvon ostamista – DB on jo mukana
Flexis tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden analysoida kalustoja, arvioida toimintoja ja suositella toimenpiteitä, jotka tekevät päivittäisestä toiminnasta tehokkaampaa. Mahdollisuus lyhyempiin ajomatkoihin, alhaisempiin energiakustannuksiin ja korkeampaan ajoneuvojen käyttöaikaan on saanut aluksi 30 yritystä antamaan aiesopimuksia ajoneuvoista palveluineen. Näiden joukossa ovat muun muassa DB Schenker, GLS France, Gustav Logistics Saksassa ja Lincoln Moor Isossa-Britanniassa.
Yhteistyössä ulkoisten kumppaneiden kanssa Flexis haluaa laajentaa digitaalista integraatiota. Esimerkiksi Ampecon pilvipohjaisen ohjelmiston on tarkoitus parantaa latauspisteiden hallintaa, kun taas Geotab tukee ulkoisten kalustojen liittämistä kalustohallintaan. Yksittäiset palvelut yhdistetään omalle alustalle, joka toimii digitaalisena rajapintana ajoneuvojen, energiainfrastruktuurin, asiakasjärjestelmien ja huoltohenkilöstön välillä.



