Samalla kun Hyundai XCIENT vetykuorma-auto valtaa lisää kilometrejä myös Saksassa uudet tulokkaat, Fuyriant, Bax ja Hyzon, tekevät tuloa. Eikä se riitä.
Hampurissa toimivan Clean Logisticsin H2 kuorma-auto Fuyriant esiteltiin Saksassa kesäkuun lopulla. Kahdella vetysäiliöllä, taka-akselin kahdella yhteensä 17 000 Nm vääntävällä ja 120 kW tehoa kehittävällä sähkö-napamoottorilla Fiuriant kulkee yhdellä 15 minuutin tankkauksella 42 kg:lla vetyä 400 km. Sarjatuotanto olisi käynnistymässäjo tänä vuonna.
Paul Nutzfahrzeugen vetykuorma-auton, Baxin, sarjatuotanto on alkanut sillä tieto- ja kokemuspohjalla, jonka sen tekijä on hankkinut jo 10 edeltävän vuoden aikana kuorma-autojen muuntamisessa sähköllä toimiviksi. Paul tuli tunnetuksi mm. 50 Mercedes Varion muuntamisesta sähkökäyttöisiksi yhteistyökumppanilleen Bergisch Achsen BPW:lle. 3,5 tonnia hyötykuormaa kantava 7,5 tonnin vety-Bax kulkee yhdellä tankkauksella 200 km. Bax on tehty Isuzu kuorma-autojen pohjalle
NewYorkin Rochesterissä päämajaa pitävä Hyzon Motors ehti toimittaa asiakkailleen 87 raskasta vety-Hyzon kuorma-autoa vuonna 2021. Samalla se perusti kiinteitä toimipaikkoja mm. Hollannin Groningeniin, Australian Melbourneen, Singaporeen ja Kiinan Shanghaihin. Hyzon Motors on vetyteknologiaan erikoistuneen Hyzon Fuel Cell Technologies yhtiön tytäryhtiö. Saudi-Arabian kuningaskunta on käynnistämässä nollapäästöisen kaupungin, NEOMin, johon Hyzon Motors on aiesopimuksella sitoutunut perustamaan 10 000 vetykuorma-autoa vuodessa tuottavan tehtaan.
Fuyriantin, Baxinja Hyzonin kintereillä Daimler/Mercedes, Volvo ja Toyota ovat jo hyvää vauhtia tuomassa ensiesittelyyn omat vetykuorma-autonsa kuromaan umpeen Hyundai XCIENTIN saamaa suurta etumatkaa.