MAN - Vaihtoautot

Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu suunnitellusti ja uuden ympäristöystävällisen roro-aluksen tuotantovaihe alkoi 8.6.2020 teräksenleikkaamisella Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa.

Kaikki kolme tilattua huippuekologista hybridiroro-alusta rakennetaan käyttäen uusinta teknologiaa, jolla varmistetaan mahdollisimman alhaiset hiilidioksidipäästöt. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit. Lisäksi aluksiin asennetaan tehokkaat moottorit, pakokaasupesurit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentämään kitkaa ja hydrodynaamista vastusta. Alusten jääluokka on korkein Suomen / Ruotsin jääluokka.

Ensimmäisen roro-aluksen on määrä aloittaa liikenteessä jo ensi vuonna, ja kahden muun vuonna 2022.

Roro-alusten lisäksi Finnlines on myös tilannut kaksi suurta ekotehokasta Superstar-luokan matkustajarahtialusta, jotka tulevat olemaan ympäristöasioiden edelläkävijöitä. Viiden aluksen kokonaisinvestointi on 500 miljoonaa euroa.

”Uudet alukset nykyaikaistavat laivastoamme entisestään ja tarjoavat meille pienimmän mahdollisen polttoaineen kulutuksen ja siten myös ilmanpäästöt. Nämä alukset tulevat olemaan maailman innovatiivisimpia ja tehokkaimpia laivoja, ja ne jatkavat laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

Hybridiroro-alus, tekniset tiedot
- Pituus: 238 m
- Leveys: 34 m
- DWT, tonnia: 17 400
- Lastikapasiteetti: 5 800 kaistametriä & autokansilla tilaa 5 600 m2 & sääkannen kapasiteetti noin 300 TEU
- Suunniteltu joustaviksi erilaisille roro-lasteille sekä ala- ja pääkansi on suunniteltu paperin ja storo-lastin tehokkaaseen lastaukseen.