MAN - Vaihtoautot


Toisen uuden Superstar-ropax-laivan rakentaminen on alkanut. Ensimmäiset teräslevyt leikattiin perinteisessä seremoniassa.

Finncanopus-laivan teräksenleikkuuseremoniaa vietettiin China Merchants Jinlingin telakalla Kiinan Weihaissa 8.10.2021. Toisen Superstar ropax-laivan rakentaminen on alkanut.

Finncanopus on Superstar ropax-alussarjan toinen laiva, jonka rakentaminen on nyt alkanut. Sarjan ensimmäisen laivan, Finnsiriuksen, rakentaminen alkoi aiemmin tänä vuonna. Yhteensä Superstar-aluksia on tilattu kaksi.

Finnlinesin uudisrakennusprojekti etenee ja laadun tarkistusta sekä yksityiskohtien viimeistelyä varten on luotu erilaisia malleja niin hyteistä kuin yleisistä tiloista. Seuraava laivanrakennuksen perinteisiin kuuluva merkkipaalu on Finnsiriuksen kölinlasku ensi vuoden huhtikuussa.

Rahtia ja viihtyisiä tiloja

Rahti on keskeinen osa Finnlinesin liiketoimintaa. Kuljettajille, jotka ovat Suomi–Ruotsi-linjan vakioasiakkaita, on varattu oma Driver’s Lounge, sauna ja pesutupa.

Finnlines on yhdistänyt rahdin ja matkustajien kuljettamisen onnistuneesti ja uusien Superstar-laivojen aloittaessa liikennöinnin matkustajien määrä tuplaantuu. Tilat on suunniteltu vastaamaan eri kohderyhmien tarpeita ja Superstar-aluksilla onkin enemmän hyttikategorioita kuin Finnlinesin muilla ropax-aluksilla. Matkustajille on tarjolla useita ravintoloita, viihtyisiä oleskelutiloja, kahviloita, kylpylä ja kuntosali. Noin 400 neliömetrin tax-free-myymälässä on laaja tuotevalikoima.

Autolla tai kävellen

Finnlinesin isoin asiakasryhmä on ollut tähän asti tarvematkustajat, mutta Superstar-alukset avaavat mahdollisuuden täysin uudelle asiakassegmentille eli jalan laivaan käveleville matkustajille. Pelkän paikasta toiseen siirtymisen lisäksi tarkoituksena on, että laivamatkalla viihdytään ja tarjolla on monipuolisia palveluja. Isot panoraama-ikkunat ja katettu ulkokansi tarjoavat mahdollisuuden nauttia saaristo- ja merinäkymistä.

Tehokkaat ja ympäristöystävälliset toiminnot

Finnlines toteuttaa parhaillaan 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ropax-alusta. Aikataulun mukaan ensimmäinen roro-alus luovutetaan syksyllä 2021 ja kaksi seuraavaa alkuvuodesta 2022. Ropax-alukset valmistuvat vuonna 2023.

“Voimme tyytyväisinä todeta, että pitkäkestoisesta pandemiasta huolimatta uudisrakennusohjelmamme on edennyt aikataulussa. Olemme ylpeitä esitellessämme uuden sukupolven ropax-alukset, jotka pystyvät kuljettamaan noin 5 200 metriä lastia ja 1 100 matkustajaa yhdellä kertaa. Samalla laivat tarjoavat miellyttävän ja ympäristöä säästävän tavan matkustaa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

Laivanrakennuksen perinteet

Teräksenleikkuu periytyy aikaan, jolloin laivat rakennettiin puusta, mutta merenkulussa perinteet kestävät aikaa. Seuraava reittipiste on kölinlasku, jolloin laivan rungon perusrakenteet asetetaan lohkoille ja nostetaan telakasta. Kolmannessa vaiheessa laiva lasketaan veteen ensimmäistä kertaa, minkä jälkeen asuin- ja työtilojen rakentaminen alkaa. Lopulta pidetään laivan kastetilaisuus, kaikkein juhlallisin tapahtuma, jossa samppanjapullo rikotaan laivan keulaa vasten.

Laivatiedot, Finncanopus

- Laivatyyppi: Rahtimatkustajalaiva
- Valmistumisvuosi: 2023
- Jääluokka: 1 A Super
- Pituus: 235,0 m
- Bruttovetoisuus: 68 460 t
- Kuollutpaino: 11 500 t
- Kaistametrit: 5 200 m
- Suurin matkustajamäärä: 1 100 henkilöä
- Matkustajahytit: 323 kpl
- Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)

Lisävarusteet

- Päästövähennystekniikka
- Maasähköliitäntä
- Pakokaasujen poisto
- Lämmöntalteenotto
- Akkuyksiköt
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Painolastivesien käsittely