Finnlinesin alusten pidennysohjelma on täydessä vauhdissa Remontowa S.A.:n telakalla Gdanskissa Puolassa. Ensimmäinen pidennysprojekti on saatu päätökseen ja ensimmäinen Breeze-sarjan roro-alus on pidennetty nyt noin 30 metrillä.
Vuonna 2012 kiinalaisella Jinlingin telakalla valmistunut MS Finntide saapui Gdanskiin 25.9.2017. Suunnitelman mukaisesti alus leikattiin kahtia ja 30-metrinen välikappale sijoitettiin osien väliin. Tämän jälkeen osat hitsattiin kiinni uudelleen ja aluksen kapasiteetti kasvoi noin 1 000 kaistametrillä.
Lähes 30 prosentin lisäys kapasiteettiin vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta kuljetettua yksikköä kohden. Tämä lisää energiatehokkuutta ja auttaa vähentämään päästöjä.
Muutoksen jälkeen MS Finntiden pituus on 217,77 m ja sen lastikapasiteetti on 4 213 kaistametriä. Käytännössä siis laivaan voidaan lastata noin 1 km:n pituudelta enemmän rekkoja.
MS Finntiden pidennys on osa Finnlinesin tänä vuonna aloittamaa energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävää investointiohjelmaa. Tämän 70 miljoonan euron investointiohjelman myötä Finnlines pidentää neljä Breeze-sarjan roro-alusta sisältäen option kahdesta aluksesta. Koko pidennysohjelma on valmis toukokuussa 2018.
MS Finntide palaa normaaliin liikenteeseen Uusikaupunki/Turku–Travemünde-reitille 26.11.2017. Seuraava pidennettäväksi menevä alus lähtee telakalle 28.11.2017.