Finncanopus, toinen Finnlinesin kahdesta hybridi-tyyppisestä Superstar rahti-matkustaja-aluksesta kastettiin tänään perinteiden mukaisesti Naantalissa. Samalla Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelma on saatu päätökseen.
DB Schenkeriä edustanut Katariina Nurmi toimi laivan kummina, mikä symbolisoi Finnlinesin sitoutumista harjoittaa luotettavaa ja tehokasta logistiikkaa. Nyt Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä on kaksi sisaralusta, jotka tarjoavat vankan perustan rahtiasiakkaiden liiketoiminnan kasvulle.
Kaksi viimeistä vuotta merkitsevät uutta aikakautta Finnlinesin yli 75-vuotisessa historiassa. Finnlines on siirtynyt hybridi-aikakauteen 500 miljoonan euron Vihreän teknologian investointiohjelmansa myötä. Rahti-matkustaja-alus (ropax-alus) Finncanopus kastettiin tänään 14.2.2024, mikä merkitsee investointiohjelman päättymistä. Samppanjakasteen laivalle antoi perinteen mukaisesti laivan kummi Katariina Nurmi, DB Schenker Cluster Nordiscsin toimitusjohtaja Petteri Nurmen puoliso.
Samalla kun samppanjapullon rikkominen symbolisoi hyvän onnen toivotusta ja myötäisiä tuulia laivalle, sen miehistölle ja matkustajille, Katariina Nurmen valinta laivan kummiksi on myös hyvin vertauskuvallinen. Valinta kuvastaa Finnlinesin sitoumusta olla vakaa tehokkaan logistiikkaverkoston perusta, joka tukee paitsi Finnlinesin asiakkaiden menestystä, myös koko Suomen ja Euroopan kaupan ja teollisuuden kasvua.
Vihreän teknologian investointiohjelman aikana Finnlines on tuonut liikenteeseen viisi uudisrakennusta, joihin kaikkiin on asennettu viimeisintä ympäristöteknologiaa. Kolme hybridiroro-alusta aloitti liikenteessä kesällä 2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridi-ropax-alus Finnsirius debytoi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä syyskuussa 2023 ja sisaralus Finncanopus nyt helmikuussa 2024. Laivat ovat Finnlinesin suurimmat ropaxit, kummassakin on rahdille tilaa 5 200 kaistametriä ja matkustajapaikkoja 1 100.
“Finnlines on tehnyt mittavia investointeja vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan vahvistaen kilpailuasemaansa. Investointiohjelmamme noudattaa Grimaldi-konsernin strategiaa, joka tähtää toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen. Uudet laivat tukevat asiakkaita siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen. On hienoa toivottaa toinen Superstar-luokan alus, Finncanopus, tervetulleeksi liikenteeseen. Finnlinesilla on kesäkaudesta suuret odotukset, koska liikennöimme kahdella identtisellä ja täysin uudella aluksella manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
“Finncanopus, kuten sisaralus Finnsirius, todistaa halumme tuottaa huippuluokan palveluja rahtiasiakkaille sekä tarve- ja vapaa-ajan matkustajille. Toisen hybridialuksen myötä Finnlines voi nyt kasvaa entistä vahvemmaksi kumppaniensa kanssa. Lisäksi Finnlinesin aikataulut on räätälöity palvelemaan rahtiasiakkaita ja matkustajia kaikissa kolmessa kohteessa”, kertoo Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.
Finncanopus aloittaa Finnsiriuksen parina Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi-linjalla 16.2.2024, jolloin laiva irtoaa Kapellskärin laiturista neitsytmatkalleen. Normaaliaikataulun mukaisesti Finncanopus lähtee Naantalista iltaisin ja Kapellskäristä aamuisin.
Laivatiedot, Finncanopus
- Laivatyyppi: rahti-matkustaja / ropax
- Jääluokka: 1 A Super
- Pituus: 235,6 m
- Leveys: 33,3 m
- Bruttovetoisuus: 65 692
- Kuollut paino: ~11 900
- Kaistametrit: 5 200
- Nopeus: 16,3 / 21,0 solmua
- Koneteho: 4 x 7 200 kW
- Lippuvaltio: Suomi
- Matkustajia: 1 100
- Matkustajahytit: 323
- Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)
Päästövähennystekniikka
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Akkuyksiköt
- Pakokaasupesuri
- Maasähköliitäntä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Lämmöntalteenotto
- Painolastivesien käsittely