Eckerö Linen rahdin kuljetuskapasiteetti kaksinkertaistuu ensi viikon alusta lähtien, kun m/s Finbo Cargo palaa telakalta m/s Finlandian rinnalle Helsingin ja Tallinnan väliseen rahtiliikenteeseen. Rahtikapasiteetin lisääminen Suomen ja Viron välillä on erityisen merkittävää Suomen huoltovarmuuden ja kuljetusten varmistamiseksi koronakriisin aiheuttamissa poikkeusoloissa. Rahtialus Finbo Cargo ei kuulu Huoltovarmuuskeskuksen matkustaja-autolauttojen tuen piiriin.
M/s Finbo Cargo aloittaa liikennöinnin rahtialuksena maanantaina 6.4. ms Finlandian rinnalla Helsingin Vuosaaresta Tallinnaan. Finbo Cargo on ollut tammikuun lopusta lähtien telakalla. Siellä aluksen jääluokkaa korotettiin, jotta se voi liikennöidä Suomenlahden vaativissa olosuhteissa läpi vuoden. Alus ei toistaiseksi valtion matkustusrajoituksista johtuen kuljeta henkilöliikennettä, eikä henkilöliikenteen ajoneuvoja.
- Olemme tyytyväisiä siihen, että pystymme tuomaan rahtialuksemme liikenteeseen tässä tilanteessa, jossa matkustajaliikenne on keskeytynyt ja reitiltä on poistunut merkittävä määrä rahtikapasiteettia. COVID-19-tilanteesta johtuen Finbo Cargo liikennöi toistaiseksi pelkästään rahtialuksena ja poikkeuksellisesti Muugan sataman sijasta Tallinnan Vanhaan satamaan, kertoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.
Hyvät rahtiyhteydet Suomen ja Viron välillä ovat kriittisiä Suomen yhteiskunnan kannalta varsinkin tämänhetkisissä poikkeusoloissa. Laivakuljetusten osuus normaalioloissakin Suomen tuonnista on noin 80 prosenttia ja viennistä noin 90 prosenttia.
Myös M/s Finlandia jatkaa liikennettään poikkeusaikataululla 38 kertaa viikossa. Sekä m/s Finbo Cargolla että m/s Finlandialla lääkekuljetukset priorisoidaan siten, että lääkerekat merkitään erityisillä tunnuksilla ja ne lastataan sekä puretaan ensimmäisenä.
- Kun molemmat alukset ovat liikenteessä, tarjoamme 10 lähtöä päivässä, mikä helpottaa tilapäistä kapasiteettivajetta Helsinki-Tallinna-reitillä. Näin pystymme osaltamme tukemaan Suomen huoltovarmuutta ja varmistamaan teollisuuden, lääkkeiden ja elintarvikkeiden kuljetukset, Keronen kertoo.
M/s Finlandia ja m/s Finbo Cargo liikennöivät Suomen lipun alla.
- Työllistämme aluksilla yhteensä noin 320 suomalaista merimiestä. Näin pystymme omalta osaltamme varmistamaan suomalaisten työllisyyttä tilanteessa, jossa monet alukset ovat joutuneet jäämään satamaan, Keronen sanoo.
Alukset liikennöivät viisi edestakaista vuoroa päivässä Helsingin ja Tallinnan välillä.