
KuljetusNet kirjoitti 7.11.2025 otsikolla "Ryan Air kasvun tiellä":
"Ryanair lennätti 205 miljoonaa lentomatkustajaa 2024. Vuoden 2025 loppuun mennessä odotetaan 210 miljoonan lentomatkustajamäärän ylittyvän.
Finavian määräämät korkeat lentokenttämaksut ovat estäneet Ryanairia kasvattamasta toimintaa Suomessa.
Elokuussa 2025 Ryanair lupasi Suomelle 260 miljoonan euron investointeja ja yli kahden miljoonan matkustajan lisäystä, jos Suomi alentaa lentokenttämaksujaan tuntuvasti.
Ryanair on panostanut Pohjois-Suomeen talvikauden lennoilla. Sen tuorein lentolinja kuljettaa matkustajia Rovaniemen ja Italian Bergamon välillä."
Finavia Oyj on lähettänyt asiasta seuraavan vastineensa:
Artikkeli ”Ryan Air kasvun tiellä – 19,2 miljoonaa matkustajaa lokakuussa 2025” antaa harmillisen yksipuolisen kuvan siitä, miten lentoasemamaksut määräytyvät Suomen lentoasemilla ja mikä maksun rooli on lentoyhtiöiden päätöksenteossa.
Lentoasemamaksut muodostavat vain pienen osan lentoreitin kokonaiskustannuksista, joten lentoyhtiöt eivät tee päätöstä reittistrategistaan yksin lentoasemamaksujen perusteella. Lentoreittien kokonaiskustannuksesta lentoasemamaksut ovat yleisesti 5–15 %.
Lentoasemamaksut ovat Suomessa yhtenäiset kaikilla Finavian lentoasemilla sekä kaikille lentoyhtiöille. Finavialla ei ole mahdollisuutta asettaa lentoasemamaksuihin lentoyhtiökohtaisia alennuksia.
Suomessa lentoasemamaksut ovat kansainvälisesti vertailtuna hyvin kohtuulliset. Tällä hetkellä Finavia lentoasemamaksut ovat halvimmassa neljänneksessä Helsinki-Vantaan eurooppalaisiin kilpailijalentoasemiin verrattuna.
Lentoasemamaksuihin kuuluvat lentoyhtiöiltä lentokoneen maksimipainon mukaan laskettava laskeutumismaksu, matkustajamäärän mukainen turvatarkastusmaksu, matkustajamaksu ja avustamispalvelumaksu. Lisäksi Finavia laskuttaa lähilennonjohdon sekä Traficomin määrittämän lentoliikenteen valvontamaksun. Lentoaseman omistajalle maksettavien maksujen lisäksi lentoyhtiö maksaa myös useille palveluntuottajille, jotka toteuttavat koneiden valmistelut seuraavaa lentoa varten. Lisäksi maakohtaiset verotukset, joihin Finavia ei voi vaikuttaa, vaikuttavat lentoyhtiön maksuihin.
Suomessa lentoasemamaksuista on määrätty laissa, joka perustuu EU:n lentoasemamaksudirektiiviin. Liikenteen turvallisuusviranomainen Traficom toimii Suomessa asiassa laillisuusvalvojana.
Pinja Kallis, viestinnän asiantuntija
Finavia Oyj, Viestintä
Finavia on lentoasemayhtiö, joka johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa eri puolilla Suomea. Teemme työtä, jota ilman maailma olisi kaukana. Finavia – For smooth travelling
Kuljetusnet.fi toteaa, ettei Finavia Oyj:n vastine kumoa Ryan Airin esittämää mielipidettä Suomen lentokenttämaksujen aiheuttamasta esteestä toimintansa laajentamiselle Suomessa.



