Fehmarn- tunneli, joka yhdistäisi Tanskan ja Saksan Fehmarn-salmen alla 2+2 kaistaisella moottoritiellä ja tupla-rautatieraiteilla, on tekijävaltioiden suunnitelmien mukaan valmis 2029. Nyt näyttää siltä, että rautatieyhteys myöhästyy siitä vielä 4-5 vuotta.
Rautatie-hidastus johtuu Saksan rautateistä. Myöhästyminen koskisi vain tavarakuljetuksia rautatiellä. Saksan puolen rautatiet ovat vanhoja ja yhteys ylittää meren Fehmarnin saaresta Saksan mantereelle sillalla, joka ei kestä raskaita rahtikuljetuksia.
Ongelman ratkaisu edellyttää uuden merenalaisen tunnelin rakentamista korvaamaan siltaylitystä. Korvaavan tunnelin rakentaminen vaatii ympäristölupia ja valitusten käsittelyä. Viivästyksiä on ennustettavissa.
Fehmarn-tunneli syntyi Saksan ja Tanskan valtioiden poliittisella päätöksellä 2007. Tunneli on 18 km pitkä yhdistäen Fehmarnin Saksassa ja Rödbyn sataman Tanskan Lollandin saarella.
(Transportnet.se)
Fehmarnin tunnelin välityskyky on valtava ja se tulee nopeuttamaan ja tehostamaan Ruotsin, Norjan ja Saksan välillä kulkevaa vienti- ja tuontikauppaa ratkaisevalla tavalla. Suomi uhkaa jäädä entistä pahemmin takamaaksi, jollei Suomi keksi keinoja tehostaa omia vienti- ja tuontikuljetuksia vastaavalla tavalla.
Kiinteä tieyhteys Vaasan ja Uumajan välillä nähdään yleisesti yhtenä välttämättömänä kilpailuratkaisuna. Se on tullut esille myös Nato-näkemyksenä. (Toim.huom.)