
4-6 paikkaiset eVTOL jatkavat nopeaa kehityskulkua USA:ssa, Japanissa, Kiinassa, Arabiemiraateissa ja Qatarissa.
Autonomisia eli itselentäviä sähkötoimisia pystysuoraan nousevia ja laskeutuvia eVTOL-koneita testataan jo kaikissa em. maissa. Suurista lentokonevalmistajista Boeing ja Airbus kuuluvat ahkerimpiin eVTOL-kehittäjiin.
Vertical Aerospacen 6-paikkainen eVTOL Valo sekä Boeingin tytäryhtiön 6-paikkainen Wisk 6 Gen. kuuluvat alalla päivän puhutuimpiin.
Vertical Aerospacen 8 sähkömoottorilla ja potkurilla varustettu Valo kulkee yhdellä latauksella 100 mailia 150 mailin tuntinopeudella äänitasolla joka alittaa 50 dBA. Voima tulee 8 nestejäähdytetystä akusta, joiden pikalataus kestää 12 minuuttia. Pitkälti jo itselentävänä se lentää 550 kg:n hyötykuormalla eli tarjoaa tilaa 6 matkustajalle ja varmistuslentäjälle sekä peräti 12 matkalaukulle.

Vertical Aerospace näkee Valon sopivan sairas-, rahti- ja henkilökuljetuksiin sekä puolustusvoimien lukuisiin kuljetustehtäviin itselentävänä sähkö- ja hybriditoimisena yleisessä käytössä vuoteen 2028 mennessä.
Boeingin tytäryhtiön Wisk Gen 6 eVTOL on edennyt testilentovaiheeseen. 12 potkurilla varustettu täyssähköinen eVTOL-kone lentää 90 mailia (145 km) yhdellä latauksella tarjoten runsaasti tilaa 4 matkustajalle ja matkatavaralle.
Wisk haluaa olla ensimmäinen itselentävä matkustajia kuljettava eVTOL-kone USA:n ilmailuviranomaisen FAA:n hyväksynnällä vuoteen 2028 mennessä, jolloin se tähtää kaupallisen lentotoiminnan aloittamiseen USA:n Miami-Dade Countyssa.
(Vertical Aviation News)


