SuperMax – Valmiina töihin!

Ranskan ja Iso-Britannian välisen Eurotunnelin tilanne on ollut laittomien siirtolaisten johdosta katastrofaalinen jo kuukausien ajan. Viime viikolla ongelma todella kosketti pohjaa. Britannia ja Ranska ovat pyytääneet apua Euroopan unionilta. Britannian pääministeri Cameron on jopa uhannut käyttää armeijaa tilanteen palauttamiseksi.

Ranskan poliisin mukaan tunneliin pyrki hiljattain kerrallaan noin 1700 siirtolaista joista noin 700 saatiin kiinni. Missä ovat ne 1000 kiinnijäämätöntä siirtolaista? 

Britannian viranomaisten mukaan Ranskan Calaisista pyrkii päivittäin 100 - 150 laitonta siirtolaista Britanniaan. Vuoden alusta toukokuun 21 -päivään mennessä tapauksia on kirattu yhteensä 18 170 kappaletta.

Ammattiautoilijoiden kannalta tilanne on erityisen hankala mikäli ajoneuvon kyytiin on piiloutunut kyytiläisiä. Tällaisissa tapauksissa kuljettajan katsotaan olevan rikoskumppani.

Laittomat maahanpyrkimiset aiheuttavat liikenneseisauksia ja kiristävät turvatarkastuksia, joiden johdosta Britanniasta Ranskaan pyrkivien rekkajonojen ilmoitetaan venyneen pahimmillaan 50 km mittaisiksi niin lautta kuin tunneliliikenteen terminaalien läheisyydessä. Esimerkiksi M20 moottoritiellä keskimääräinen odotusaika rekoilla on 18-tuntia. Käytännössä puhutaan noin kahdesta vuorokaudesta. 

Britannian ammattiliitot ovat laskeneet että liikenteen viivästymisistä aiheutuu pelkästään tuoretuotteiden pilaantumisisista johtuen 15 miljoonan euron kustannukset päivittäin. Osa vakuutusyhtiöistä on kieltäytynyt korvaamasta kanaalin ylittävässä liikenteessä pilaantuvia kuormia. Se asettaa kuljetusyhtiöt entistä hankalampaan asemaan.

Eurotunneli lukuina (2014): Kuorma-autoja: 1 440 214, henkilö ja pakettiautoja 2 572 263, busseja 63 059 (noin 10 miljoonaa matkustajaa autoissa ja busseissa), 10 397 894 junamatkustajaa ja 2900 tavarajunaa.

Lähde: Camiontransporto