MAN - Vaihtoautot

 

Eurooppalaisilla yrityksillä on yleisiä hyväksymisvaikeuksia Kiinassa. Eurooppalaiset yritykset kaikilla sektoreilla arvioivat tällä hetkellä kasvumahdollisuuksiaan Kiinassa huonommiksi kuin koskaan. Kuten perjantaina julkaistu EU:n kauppakamarin vuotuinen liiketoimintaympäristötutkimus osoittaa, 23 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä on pessimistisiä seuraavan kahden vuoden kasvunäkymiinsä - enemmän kuin koskaan ennen. Edellisen vuoden kyselyssä vain 9 prosenttia oli pessimistisiä. Kasvunäkymänsä positiivisiksi arvioineiden yritysten määrä kuitenkin putosi edellisvuoden 55 prosentista 32 prosenttiin, mikä on ennätysalhainen määrä.

Kasvava ongelma Kiinassa on korkea ylikapasiteetti monilla talouden sektoreilla – mukaan lukien autoteollisuus. Kaiken kaikkiaan 36 prosenttia vastaajista havaitsi ylikapasiteettia omilla toimialoillaan. Toiset kymmenen prosenttia odotti tätä lähitulevaisuudessa. Erityisen ongelmallisia ovat Kiinan talouden hidastuminen sekä Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen konflikti ja muut geopoliittiset jännitteet.

Automarkkinat heikkenivät

Alustavien tietojen mukaan Kiinan automarkkinat olivat huhtikuussa jonkin verran heikommat. Autojen toimitukset laskivat kaksi prosenttia 1,59 miljoonaan viime vuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna, teollisuusliitto PCA (China Passenger Car Association) ilmoitti keskiviikkona Pekingissä alustavien lukujen perusteella. Maaliskuussa toimitukset kasvoivat 6 prosenttia. Luvut tarkoittaisivat myös laskua edelliseen kuukauteen verrattuna.

Kiina on maailman suurin automarkkina ja sellaisenaan myös tärkein yksittäinen markkina-alue saksalaisille valmistajille Volkswagenille, Audille ja Porschelle, mutta myös BMW:lle ja Mercedes-Benzille. Saksalaiset autonvalmistajat ovat kuitenkin kamppailleet myyntivaikeuksien kanssa jo jonkin aikaa. Sähköinen liikkuvuus kasvaa Kiinassa nopeasti, mutta saksalaiset sähkömallit eivät ole erityisen kysyttyjä. Kotimaisten sähköautovalmistajien markkinaosuus kasvaa siksi jatkuvasti.

Kiistaa ylikapasiteetista

Yksi tapa Kiinalle selviytyä ylikapasiteetista on vienti – jopa polkumyyntihinnoin. Tämä puolestaan ​​pakottaa EU:n komission toimiin. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen uhkasi äskettäin Kiinaa jälleen puolustustoimilla kaupan vääristymien vuoksi.

"Eurooppa ei voi hyväksyä markkinoita vääristäviä käytäntöjä, jotka voivat johtaa deindustrialisaatioon täällä kotona", sanoi EU:n komission päällikkö.

Tuetut kiinalaiset tuotteet, kuten sähköautot ja teräs, tulvivat Euroopan markkinoille, ja samaan aikaan Kiina tuki massiivisesti valmistavaa teollisuuttaan ja hidasti kotimaista kysyntää.

"Maailma ei voi ottaa vastaan ​​Kiinan ylituotantoa", von der Leyen sanoi.