Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit Euroopassa kasvoivat merkittävästi ensimmäisellä neljänneksellä.
Tiistain (30.4.) tietojen mukaan enintään 3,5 tonnin pakettiautojen uusien rekisteröintien määrä kasvoi 11,8 prosenttia 510 077 yksikköön. Kasvuvauhti oli erityisen korkea Italiassa (+ 19,4 %) ja Saksassa (+ 12,7 %). Espanja (+10,5 %), Ranska (+8,7 %) ja Iso-Britannia (+8,5 %) menestyivät hieman keskimääräistä heikommin.
Kuorma-autosegmentin uusien rekisteröintien määrä kuitenkin laski 4,1 prosenttia 100 663 yksikköön. Markkinoilla tapahtui hyvin erilaista kehitystä. Ensimmäisen vuosineljänneksen myynti kasvoi jyrkästi Espanjassa (+15,7 %) ja merkittävästi Italiassa (+6,6 %), mutta myynti laski Ranskassa (-0,3 %), Saksassa (-2,2 %) ja Isossa-Britanniassa (-5,1 %). Luvut laskivat myös useilla pienillä ja keskisuurilla markkinoilla. Lasku johtui pääasiassa raskaista kuorma-autoista (-6,0 %), kun taas keskiraskaiden kuorma-autojen kysyntä kasvoi 7,1 prosenttia.
Linja-autojen määrä kasvoi merkittävästi. 11 718 uutta rekisteröintiä vastaa 26,8 prosentin kasvua. Uusien rekisteröintien määrä lisääntyi useimmissa maissa - joissain tapauksissa kansalliset luvut kaksin- tai kolminkertaistuivat vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Suurista markkinoista erottuu erityisesti Iso-Britannia rekisteröintien kasvulla 60,7 prosenttia 1 792 yksikköön.
Mitä tulee käyttövoimaan, diesel hallitsee edelleen kaikissa kolmessa segmentissä. 12,3 prosentin markkinaosuudella sähkövoiman rooli oli suurempi vain linja-autoissa. Tässä ajoneuvosegmentissä näyttää olevan tiettyä kokeiluhalua, toisella 11 prosentilla on hybridikäyttö ja toisella 6 prosentilla ”erilainen” ajo, joten mahdollisesti kaasu, E85 tai vety. Kuorma-autoissa sähkökäyttöjen markkinaosuus on vain 1,9 prosenttia. Uusista pakettiautoista lähes 6 prosenttia oli täysin sähkökäyttöisiä.
(kfz-betrieb)