MAN - Vaihtoautot

Inflaatio, kysynnän heikkeneminen, sosiaalinen epävakaus ja Ukrainan sota johtavat myrskyisään maanteiden rahtihintojen kehitykseen, paljastaa Kansainvälisen tiekuljetusliiton (IRU) johtama maanteiden rahtimaksun vertailuarvo vuoden 2022 toiselle vuosineljännekselle. Tämä painos tarjoaa ensimmäistä kertaa erillisen spot- ja sopimuskorkojen kehityksen analyysin. 

Euroopan sopimusrahtiindeksi saavuttaa kaikkien aikojen ennätyksen, 121 pistettä vuoden 2022 toisella neljänneksellä. Myös Euroopan spottirahtiindeksi nousi ennätyskorkealle 134 pisteelle, mikä on 11,8 pistettä vuoden 2022 ensimmäisestä neljänneksestä ja 20,1 pistettä vuoden 2021 toisesta neljänneksestä. Inflaatio kiihtyy kaikissa Euroopan maissa ja saavutti kesäkuussa euroalueen ennätyskorkean 8,6 prosentin, mikä painaa kustannuksia ja kysyntää. Dieselin hinnat ovat vaihdelleet maittain siitä lähtien, kun nousivat 69 % tammikuun tason yläpuolelle.

Transport Intelligencen, Upplyn ja IRU:n tuottama European Road Freight Rates Benchmark analysoi Euroopan maanteiden rahtihintoja ja markkinanäkymiä neljännesvuosittain rahdinantajien, kuljetuspalvelujen tarjoajien ja rahdinkuljettajien päätöksiä varten. Ensimmäistä kertaa raportin alun jälkeen Ti, Upply ja IRU voivat tarjota eriytetyn analyysin spot- ja sopimushinnoista tässä vuoden 2022 toisen neljänneksen versiossa. Viimeisimpien tietojen mukaan Espanja kokee eniten hinnannousua, jossa hinnat ovat nousseet +10,2 %, enemmän kuin muut suuret Euroopan taloudet Saksa (7,9 %), Ranska (5,8 %), Italia (8 %) ja Yhdistynyt kuningaskunta ( 9,1 %). Kuljettajapula: Pula vaikuttaa koko Euroopan mantereeseen. Saksa on erityisen kriittisessä tilanteessa, sillä arviolta 50 000–80 000 kuorma-autonkuljettajasta on pulaa. Siirtotyöläisten osuus Saksan kuljettajista on 24 prosenttia, ja maataan puolustamaan palaavien Ukrainan kansalaisten menetys on rajoittanut kuljettajien tarjontaa Saksassa entisestään.

Ranska/Espanja: Tällä käytävällä spot-korot ovat nousseet erittäin merkittävästi. Erityisesti Pariisi-Madrid -suunnassa kasvu oli 21,2 % edellisneljänneksestä. Tämä on lähes kaksinkertainen Euroopan spot-korkojen keskimääräiseen nousuun ja on myös toiseksi suurin nousu kaikista eurooppalaisista spot-koroista. Saksa/Puola: Kaikki hinnat, lukuun ottamatta spot-kursseja Duisburgista Varsovaan, ovat saavuttaneet tällä reitillä uusia historiallisia korkeuksia seurattuaan nousevaa trendiä pandemian alusta lähtien. Toisin kuin useimmilla Euroopan reiteillä havaittiin, spot-hinnat nousivat tällä reitillä hitaammin kuin sopimushinnat. Kysyntään on vaikuttanut erityisesti alan heikkeneminen Saksassa ja Puolassa. Ukrainan konfliktin luoma epävakaus on erityisen havaittavissa tässä osassa Eurooppaa ja vaikuttaa myös teollisuuden näkymien kehitykseen. Ranska/Iso-Britannia: Brexitin jälkeen kuljetukset Ranskan ja Ison-Britannian välillä ovat kalliimpia ja pidentyneet. London School of Economicsin (LSE) tutkijat ovat havainneet, että vaikka vienti on suurelta osin elpynyt, Iso-Britannian tuonti EU:sta on laskenut 25 prosenttia muihin kohteisiin verrattuna. Lisäksi vaihdettujen tavaroiden valikoima laski 30 %. Hallinnointikustannusten nousu vaikutti eniten vähäarvoisiin tuotteisiin.

Vincent Erard, IRU:n yrityspalveluiden johtaja, lisää: ”Kuljettajapula on tällä hetkellä yksi kuljetusalan suurimmista haasteista, ja sen vaikutukset todennäköisesti lisääntyvät lähitulevaisuudessa ja vaikuttavat edelleen rahtihintoihin. Kuljettajien ikäjakauma antaa jo esimakua tulevasta: Euroopassa 34 prosenttia on yli 55-vuotiaita ja nuoria alle 25-vuotiaita kuljettajia on vain 7 prosenttia. Tämä suuntaus pahenee, jos vanhemmat kuljettajat jäävät edelleen eläkkeelle, osa heistä odotettua aikaisemmin, kuten COVID-19-pandemian aikana, mikä vähentää edelleen käytettävissä olevien kuljettajien määrää. Kaikki toimet ja aloitteet, jotka tähtäävät kuljettajan ammatin houkuttelevuuden parantamiseen ja ammattiin pääsyn esteiden poistamiseen (koulutuskustannukset, vähimmäisikä), ovat pitkällä aikavälillä ratkaisevia.”