Euroopan talous yskii, ja yritysasiakkaat investoivat varovaisesti. Se, mikä on jo näkynyt henkilöautokaupassa, on nyt saavuttanut myös hyötyajoneuvosektorin. Ensimmäisen vuosineljänneksen luvut ovat heikkoja.
Euroopan hyötyajoneuvomarkkinat kutistuvat. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä uusien kuorma-autojen, linja-autojen ja pakettiautojen kysyntä laski kaikissa markkinasegmenteissä, kertoo valmistajien kattojärjestö Acea.
Tärkeimmässä segmentissä – pakettiautoissa – rekisteröitiin EU-maissa, Efta-maissa ja Isossa-Britanniassa 511 480 uutta ajoneuvoa, mikä on 12,1 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Kuten muissakin segmenteissä, kysynnän heikkous näkyi erityisesti suurilla markkinoilla: Italia (-15,2 %), Ranska ja Saksa (molemmat -10,7 %). Espanjassa sen sijaan pakettiautojen rekisteröinnit nousivat 12,6 prosenttia.
Kuorma-autosektorilla lasku oli vielä rajumpaa. Kaikkien kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät 15,1 prosenttia ja jäivät 97 858 ajoneuvoon. Erityisesti raskaan kaluston myynti oli paineessa (-16,0 %), kun taas keskiraskat kuorma-autot (enintään 16 tonnia) vähenivät vain 11 prosenttia, 15 864 yksikköön.
Kuorma-autojen kokonaismäärät laskivat voimakkaasti etenkin Saksassa, jossa rekisteröinnit vähenivät 25,4 prosenttia. Myös Ranskassa (-17,6 %) ja Espanjassa (-12,8 %) kuorma-automarkkina oli selvästi paineessa. Positiivisia lukuja raportoitiin vain Tšekistä ja Ruotsista, joissa nähtiin 1,5 prosentin kasvu. Liettuassa myynti jopa kaksinkertaistui (+110 %), mutta Acea ei esittänyt tälle syytä.
Linja-autojen myynti kehittyi päinvastaisesti: verrattuna vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen rekisteröinnit nousivat 5,7 prosenttia, yhteensä 11 658 ajoneuvoon. Huomionarvoista on, että EU:ssa myynti laski (-1,8 %), mutta Isossa-Britanniassa kasvu oli hurjaa (+40,9 %; 2 664 yksikköä) ja tämä nosti koko Euroopan markkinan plussalle. Saksassa myynti laski selvästi myös tässä segmentissä (-15,0 %), kun taas Ruotsissa (+189,9 %) ja Kreikassa (+187,6 %) linja-autojen kysyntä oli poikkeuksellisen vahvaa.
Sähköistyminen etenee hitaasti
Perinteiset polttomoottorit hallitsevat edelleen vuoden 2025 alussa, mutta sähkömallit kasvattavat osuuttaan vähitellen.
- Pakettiautoissa dieselin osuus laski vuodessa 84,2:sta 82,5 prosenttiin, samalla kun täyssähkömallien osuus nousi 5,7:stä 8,7 prosenttiin.
- Kuorma-autoissa diesel on yhä selvästi hallitseva (93,4 %), mutta myös tässä segmentissä sähkö on tulossa: sähkömallien osuus nousi 2:sta 3,5 prosenttiin.
- Linja-autoissa täyssähköisten osuus kasvoi vuodessa 13:sta 20 prosenttiin. Lisäksi hybridibussien osuus on 10,7 prosenttia.
- Dieselbusseilla on edelleen 66 prosentin markkinaosuus.