MAN - Vaihtoautot

Euroopan talous yskii, ja yritysasiakkaat investoivat varovaisesti. Se, mikä on jo näkynyt henkilöautokaupassa, on nyt saavuttanut myös hyötyajoneuvosektorin. Ensimmäisen vuosineljänneksen luvut ovat heikkoja.

Euroopan hyötyajoneuvomarkkinat kutistuvat. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä uusien kuorma-autojen, linja-autojen ja pakettiautojen kysyntä laski kaikissa markkinasegmenteissä, kertoo valmistajien kattojärjestö Acea.

Tärkeimmässä segmentissä – pakettiautoissa – rekisteröitiin EU-maissa, Efta-maissa ja Isossa-Britanniassa 511 480 uutta ajoneuvoa, mikä on 12,1 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Kuten muissakin segmenteissä, kysynnän heikkous näkyi erityisesti suurilla markkinoilla: Italia (-15,2 %), Ranska ja Saksa (molemmat -10,7 %). Espanjassa sen sijaan pakettiautojen rekisteröinnit nousivat 12,6 prosenttia.

Kuorma-autosektorilla lasku oli vielä rajumpaa. Kaikkien kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät 15,1 prosenttia ja jäivät 97 858 ajoneuvoon. Erityisesti raskaan kaluston myynti oli paineessa (-16,0 %), kun taas keskiraskat kuorma-autot (enintään 16 tonnia) vähenivät vain 11 prosenttia, 15 864 yksikköön.

Kuorma-autojen kokonaismäärät laskivat voimakkaasti etenkin Saksassa, jossa rekisteröinnit vähenivät 25,4 prosenttia. Myös Ranskassa (-17,6 %) ja Espanjassa (-12,8 %) kuorma-automarkkina oli selvästi paineessa. Positiivisia lukuja raportoitiin vain Tšekistä ja Ruotsista, joissa nähtiin 1,5 prosentin kasvu. Liettuassa myynti jopa kaksinkertaistui (+110 %), mutta Acea ei esittänyt tälle syytä.

Linja-autojen myynti kehittyi päinvastaisesti: verrattuna vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen rekisteröinnit nousivat 5,7 prosenttia, yhteensä 11 658 ajoneuvoon. Huomionarvoista on, että EU:ssa myynti laski (-1,8 %), mutta Isossa-Britanniassa kasvu oli hurjaa (+40,9 %; 2 664 yksikköä) ja tämä nosti koko Euroopan markkinan plussalle. Saksassa myynti laski selvästi myös tässä segmentissä (-15,0 %), kun taas Ruotsissa (+189,9 %) ja Kreikassa (+187,6 %) linja-autojen kysyntä oli poikkeuksellisen vahvaa.

Sähköistyminen etenee hitaasti

Perinteiset polttomoottorit hallitsevat edelleen vuoden 2025 alussa, mutta sähkömallit kasvattavat osuuttaan vähitellen.

- Pakettiautoissa dieselin osuus laski vuodessa 84,2:sta 82,5 prosenttiin, samalla kun täyssähkömallien osuus nousi 5,7:stä 8,7 prosenttiin.
- Kuorma-autoissa diesel on yhä selvästi hallitseva (93,4 %), mutta myös tässä segmentissä sähkö on tulossa: sähkömallien osuus nousi 2:sta 3,5 prosenttiin.
- Linja-autoissa täyssähköisten osuus kasvoi vuodessa 13:sta 20 prosenttiin. Lisäksi hybridibussien osuus on 10,7 prosenttia.
- Dieselbusseilla on edelleen 66 prosentin markkinaosuus.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!