Scania-juhlakiertue

Ruotsissa Göteborgin itäpuolella Härrydassa toimivalla kuljetusliikke Faku:lla oli useampia hyväkuntoisia Euro4 kuorma-autoja, jotka olisi pitänyt vaihtaa Euro6-autoihin asiakkaiden vaatimuksesta. Fakun omistaja Marcus Söderberg etsi apua yrityksistä, jotka osaisivat muuntaa Euro4-autonsa Euro-kuutosiin. Muuntaminen näytti tulevan liian kalliiksi uusien Euro6-autojen hankintaam verrattuna.

Sattumalta hän sai kuulla Oulussa toimivasta Proventiasta, jonka kerrottiin muuntaneen Euro4 ja -5 busseja Euro6:iksi. Proventian lähin edustaja oli kaukana Keski-Ruotsissa. Marcus otti yhteyttä Ouluun, kävi läpi tiukan koulutuksen, ja palasi muuntamaan ensin omat kuorma-autonsa ja sitten vielä muutamien kumppanien autoja. Seuraava askel olikin perustaa oma yhtiö, Pronox Ab, suorittamaan muuntotöitä. Pronox Ab toimii nyt Proventian edustajana Etelä-Ruotsissa.

- Vuoden 2020 alusta on lain vastaista ajaa muulla kuin Euro6-autolla Luokka 1:n ympäristövyöhykkeellä. Jos kuorma-auton arvo on noin 1,6 miljoonaa kruunua - jossain niillä main kulkee raja - voi muuntamalla pitää auton kannattavana vielä 2-3 vuotta. Poikkeuksena on pitkän matkan autot. Niitä ei kannata muuntaa koskaan, Marcus Söderberg sanoo.

(Transportnet.se)