Euro NCAP julkaisi ensimmäistä kertaa törmäysvaaraluokitukset kahdeksalle pakettiautolle pienten pakettiautojen kategoriassa, joista useimmissa on vastaavat matkustajaversiot.
Ajoneuvot, jotka saavuttavat Euro NCAP:n toiseksi korkeimman eli kultaluokan ovat Citroën Berlingo ja sen "kaksoset" Fiat Doblo, Opel Combo ja Peugeot Partner sekä Renault Kangoo Van ja Volkswagen Caddy Cargo.
Mercedes-Benz Citan ja VW ID.Buzz Cargo loistavat ja saavat Euro NCAP:n korkeimman platinaluokituksen.
Toisin kuin Euro NCAP:n autojen turvallisuusluokitus, organisaation pakettiautoluokitus keskittyy erityisesti törmäysten välttämiseen. Tämä johtuu siitä, että pakettiautokolareissa ylivoimaisesti eniten uhreja on vastapuolen ajoneuvossa tai haavoittuvissa tienkäyttäjissä.
Tämä julkaisu on erityisen merkittävä, koska se antaa tilannekuvan pienten pakettiautojen turvallisuudesta, jotka ovat tällä hetkellä yritysten saatavilla, ennen kuin uudet Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) -säännöt tulevat voimaan yleisissä turvallisuussäännöissä (GSR) heinäkuussa.
"Koska pienemmät pakettiautot valmistetaan usein henkilöautoista, niiden kuljettajat voivat odottaa optimaalista turvallisuustasoa. Hyvä uutinen on, että tämän julkaisun tulokset ovat pääosin kultaa ja platinaa. Luokiteltujen pakettiautojen turvavarusteet ovat useimmissa malleissa kuitenkin vain valinnaisia. Huolestuttavaa oli näillä kolarin välttämistekniikoilla varustettujen pakettiautojen saatavuus markkinoilla. Euro NCAPin tiimillä oli vaikeuksia saada näillä turvavarusteilla varustettuja pakettiautoja testaukseen. Platinum-voittajien tapauksessa vain Volkswagen ID.Buzz Cargossa on tämä turvatekniikka vakiona; Mercedeksessä se on edelleen lisävarusteena. Pakettiautojen valmistajat tarjoavat usein turvallisuusteknologioita, mutta harvoin rohkaisevat ostajia hankkimaan tämän elintärkeän teknologian, joka voi pelastaa ihmishenkiä. Kun turvallisuusteknologiasta veloitetaan lisähintaa ilman, että selitetään sen arvoa, siitä tulee vain neuvotteluväline hinnasta puhuttaessa. On olemassa erittäin selkeää näyttöä siitä, että tämä turvatekniikka vähentää kolareiden, kuolemantapausten ja loukkaantumisten määrää ja suojelee kuljettajia ja muita tienkäyttäjiä, ja siksi uskomme, että yritykset, jotka eivät huomioi näitä vaihtoehtoja, epäonnistuvat yritysten yhteiskuntavastuussaan (CSR)." — Dr. Aled Wiliams, Euro NCAP:n ohjelmajohtaja
Yleisesti ottaen Euro NCAP on todennut, että pienemmät pakettiautot on yleensä varustettu paremmin turvateknologialla kuin suuret tavara-autot. Kehittyneiden ajotekniikoiden on osoitettu vaikuttavan suoraan kuljettajien, muiden ajoneuvojen ja haavoittuvien tienkäyttäjien, kuten jalankulkijoiden, moottoripyöräilijöiden ja pyöräilijöiden, turvallisuuteen. Turvateknologioiden valikoima, jonka Euro NCAP odottaa sisällytettävän ajoneuvoihin, kattaa kehittyneet autonomiset hätäjarrutustekniikat (AEB), kaistan tukijärjestelmät, nopeusavustimen ja huomioavustimen.
Hyvistä tuloksista huolimatta on vielä kehitettävää. Esimerkiksi Citroën Berlingo ja sen kaksoset menestyivät erityisen huonosti AEB-pyöräilijöiden suojassa.
Heinäkuusta lähtien, kun GSR tulee voimaan, pakettiautojen valmistajien odotetaan varmistavan, että tämän N1-luokan ajoneuvoissa on vakiona osa näistä turvatekniikoista. Euro NCAP:n filosofia on kuitenkin vaatia valmistajia toimimaan lainsäädäntöä pidemmälle, jotta teollisuus saavuttaa Vision Zero -tavoitteet ja suorituskyky on paljon korkeampi kuin GSR-tavoitteet. Euro NCAP jatkaa parempaan pakettiautojen turvallisuuteen tähtäävää työtä, kun se lanseeraa heinäkuussa suurempien pakettiautojen ADAS-turvallisuuden.
Perehdy tarkemmin pienten pakettiautojen testin tuloksiin tästä linkistä.