MAN - Vaihtoautot

Euro NCAP julkisti tällä viikolla merkittävän virstanpylvään kehityksessä kohti Truck Safe -luokitusjärjestelmää.

Tämä on suora vastaus tietoihin, jotka osoittavat, että vaikka kuorma-autot muodostavat vain 3 prosenttia Euroopan teillä liikkuvista ajoneuvoista, ne ovat osallisena lähes 15 prosentissa kaikista EU:n tieliikennekuolemista.

Euro NCAP esittelee NCAP24:ssä kansainvälisten liikenneturvallisuusasiantuntijoiden ja teollisuuden edustajien edessä, mitä elementtejä organisaatio harkitsee parhaillaan osana tulevaa Truck Safe -luokitusta ja miten se aikoo arvioida ja vertailla kuorma-autojen suorituskykyä.

Euro NCAP korostaa, että kuorma-autot on varustettava paremmin hengenpelastustekniikoilla, jotka liittyvät erityisesti onnettomuuksien välttämiseen, näkemiseen ja onnettomuuden jälkeiseen pelastukseen.

Tällä viikolla julkistetut pöytäkirjat julkaistaan ​​virallisesti ensi kuussa, ja ne osoittavat, että viime vuosikymmenen aikana henkilöautoille kehitetyt parhaiden käytäntöjen testausmenetelmät voidaan muuttaa hyödyllisiksi ohjeiksi tulevien, turvallisempien raskaiden kuorma-autojen suunnittelussa.

"Esittelemällä menettelyt ja vaatimukset julkisesti ennen luokitusta toivomme, että toimiala ottaa huomioon ja reagoi vastaavasti. Olemme iloisia saadessamme liittyä NCAP24-tapahtumassa alan tärkeimmät sidosryhmät ja ajoneuvovalmistajat, kuten DAF, Scania, Volvo ja ZF, jotka esittelevät huipputeknologiaansa", kommentoi Tri. Michiel van Ratingen, Euro NCAP:n pääsihteeri.

Kuorma-autojen ja haavoittuvien tienkäyttäjien väliset onnettomuudet aiheuttavat tällä hetkellä 25 prosenttia kaikista EU:n kuolemantapauksista. Kuorma-auto-onnettomuudet vaihtelevat merkittävästi riippuen tieympäristöstä (kaupunki tai moottoritie) sekä törmäyskumppanista (henkilöauto tai VRU).

Uudet testit jäljittelevät todellisia törmäyksiä ja rohkaisevat valmistajia ottamaan käyttöön törmäyksenestotekniikoita ja parantamaan kuljettajan näkökykyä. Tulevaisuudessa Euro NCAP laajentaa ohjelmaa kattamaan myös törmäyssuojauksen. Euro NCAPin lähestymistapa on suunniteltu tuomaan esiin tekniikoita, jotka ovat sekä kustannustehokkaita että turvallisia ja antavat kuljettajille mahdollisuuden valita turvallisimman ajoneuvon tiettyyn rooliin.

Matthew Avery, Euro NCAP:n strategiakehitysjohtaja valaisee: "Euro NCAP:n uusi Truck Safe -luokitusjärjestelmä on alan ensimmäinen, ja sen avulla kaikki rahtialan sidosryhmät voivat tunnistaa ja arvioida kuorma-autojen turvallisuustasoa. Tämä ei ainoastaan ​​lisää kuljettajien turvallisuutta, vaan luo myös mahdollisuuksia niille operaattoreille, jotka investoivat turvallisimpiin ajoneuvoihin, mikä tekee järjestelmästä houkuttelevan sekä vakuutuksenantajille että rahdinkuljettajille. Turvallisuusmarkkinoita luodessaan Euro NCAP kannustaa valmistajia ja tavarantoimittajia innovoimaan ja lisää järjestelmän turvallisuusetuja luokitusten kehittyessä. Kaupungit ja alueviranomaiset pystyvät selkeästi tunnistamaan parhaat ajoneuvot tielleen ja kannustamaan omaksumista, ja yritykset voivat helposti määrittää tehtävään sopivan turvallisimman ajoneuvon. Uusi luokitus perustuu Euro NCAP:n menestyksekkääseen kevyiden hyötyajoneuvojen turvallisuusjärjestelmään, joka parantaa Euro NCAP:n viestintää kalustoille ja yrityksille: Safer Vehicles = Safer Profits."

Kaikkia protokollia ja vaatimuksia kehitetään yhteistyössä Euro NCAP:n jäsenten ja testauslaitosten kanssa ja tarkistetaan valmistajien kanssa.