Euroopan autonvalmistajien liitto (ACEA) myöntää, että Euroopan parlamentti äänesti tänään realistisemman lähestymistavan puolesta Euro 7:ään verrattuna siihen, mitä Euroopan komissio esitti viime vuonna. Euro 7:llä on kuitenkin edelleen kova hintalappu ja se on erittäin kriittisessä vaiheessa alan muutoksessa.
"Tosiasia on, että Euro 7 on merkittävä investointi ajoneuvovalmistajille heidän valtavien hiilidioksidipäästöjen vähennysten lisäksi", totesi ACEA:n pääjohtaja Sigrid de Vries. "Se tulee myös poikkeuksellisen haastavaan geopoliittiseen ja taloudelliseen kontekstiin, jota leimaavat energian jyrkästi nousevat hinnat, toimitusketjujen puutteet, inflaatiopaineet ja hidastunut kulutuskysyntä. Eurooppa tarvitsee oikeasuhteisen Euro 7:n, joka tasapainottaa ympäristönäkökohdat ja teollisuuden kilpailukyvyn.
"Ei voi olla epäilystäkään alan sitoutumisesta ilmanlaadun parantamiseen. Siksi autoteollisuus on jo kaatanut suuria resursseja uusimpiin Euro-saastestandardeihin Euro 6/VI”, de Vries selitti. "Nämä investoinnit ovat kannattaneet, sillä pakokaasupäästöt ovat nykyään tuskin mitattavissa."
ACEA uskoo, että on järkevää käsitellä jarru- ja rengaspäästöjä Euro 7 -standardilla, koska ne ovat tärkeitä myös sähköajoneuvoille, ja ne ovat tulevaisuudessa johtava teiden saastepäästöjen lähde. Koska muiden kuin pakokaasupäästöjen testausmenetelmät ovat kuitenkin täysin uusia ja kokeilemattomia, näiden uusien tavoitteiden tekninen toteutettavuus on varmistettava.
ACEA kehottaa päättäjiä varmistamaan, että kolmikantaneuvotteluissa vallitsee realismi, ja olemaan antamatta suhteettoman Euro 7 -standardin suistaa valmistajien jo saavuttamaa edistystä.