Eurovinjetti, teiden kulutuksesta määrätty valtiokohtainen tiemaksu säilyy. Jatkossakin on itse kunkin jäsenvaltion oma päätös, kantaako se tiemaksuja ja millä ehdoilla. Käytännössä kaikki muut jäsenvaltiot perivät tiemaksuja, lähinnä raskaalta HGV-liikenteeltä, paitsi Suomi.
Suomi on käytännössä ainoa EU-maa,joka panee omat veronmaksajat kustantamaan Radskaan liikenteen ja ulkomaisen liikenteen aiheuttamat tieverkon kulumiset! (Toim.huom.)
Jo kaksi vuotta EU on halunnut tavalla tai toisella liittää jäsenvaltioiden tiemaksuperusteisiin ilmastonmuutoksen ehtoja. On vaadittu, että tiemaksut mitoitetaan ko. ajoneuvojen haitallisten päästöjen mukaan.
Pitkällisen valmistelun jälkeen EU.lla on vihdoin vaatimusperiaatteensa paperilla ja valmiina toimeenpantaviksi. Ympäristöystävällisiä ajoneuvoja on edistettävä tiemaksuissa. Tiemaksut on mitoitettava haitallisten päästöjen mukaan. Tämä koskee kaikkia jäsenvaltioita, jotka ovat valinneet tiemakut, Eurovinjetin, perittäväksi korvauksena tieverkon kuluttamisesta.
EU-määräystä edeltävässä keskustelussa odotetaan rintamalinjan asettuvan entisten itäblokin maiden ja Länsi-Euroopan maiden väliin. Samalla uskotaan, että EU:n maksuperiaate tullaan hyväksymään yksimielisesti.